« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
یاداشت / عیسی محتشم
در این نوشته کوتاه ، سیاست خارجی دولت یازدهم و ادعای اخیرشان با استناد به متون و نوشته های رییس دولت نقد می شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-عیسی محتشم :دولت کنونی مستأصل است. با حربه های مختلف می خواهد خود را حفظ کند و آخرین تیر باقی مانده برای دولت ادعای رفع سایه شوم جنگ است. در این نوشته کوتاه ، سیاست خارجی دولت یازدهم و ادعای اخیرشان با استناد به متون و نوشته های رییس دولت نقد می شود.

این روزها دولت و حامیانش مرتب  تکرار می کنند که اگر دولت روحانی نبود جنگ اتفاق می‌افتاد و یا اگر دولت ما امتداد نیابد جنگ خواهد شد.
 
این مسئله که در واقع به امنیت ملی  پیوند خورده است باعث شد رهبری عزیز و  بزرگان برای  اشتباه بودن این اندیشه استدلال بیاورند،  اما باز هم برخی که بنا را بر نپذیرفتن دارند، ادعای خود را تکرار می‌کنند، و تضعیف امنیت ملی را دستمایه جلب رأی  بیشتر کرده اند.

اما شاید استدلال‌ها و تحلیل‌های خود رییس دولت  برای این جماعت مورد قبول باشد وآنها را به فکر فرو ببرد.

 یکی از کتاب‌های بسیار جالب توجه که توسط رییس دولت کنونی نوشته شده «تحولات جهانی با نگاه به موقعیت جمهوری اسلامی ایران» است  که در سال 1382 توسط مرکز تحقیقات استراتژی به  چاپ رسیده است.

عنوان گفتار اول این کتاب «استراتژی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات اخیر آمریکا» است.
 
رییس دولت یازدهم در توضیح دو نوع استراتژی ممکن در برابر آمریکا و نتایج هر کدام از این استراتژی‌ها در صفحه 35و 36 می‌نویسند.

در مجموع ما در برابر تهدید آمریکا دو نوع استراتژی بیشتر نمی‌توانیم داشته باشیم :

یک: یا باید در برابر آمریکا نرمش نشان دهیم، یعنی قدم به قدم شروع کنیم به عقب نشینی و هرچه آمریکایی‌ها می‌گویند اجرا کنیم. می‌گویند این کار را بکنید انجام دهیم، مورد دوم را گفتند اجرا کنیم، مورد سوم را گفتند اجرا کنیم که در نهایت منجر می‌شود به تسلیم جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا که این هم به مفهوم تغییر ماهیت نظام است. اساس هویت این نظام، به استقلال است و الا اگر تبدیل شود به یک نظامی که در برابر دیگران تسلیم باشد و هرچه می‌گویند مجری باشد که دیگر نظامی نیست که برای آن این همه خون داده شده و شهید داده‌ایم و این همه امید مردم مسلمان جهان به آن گره خورده است. همه عظمت بر مبنای ایستادگی و استقلال بوده است. بنابر این در نهایت می‌رسیم به یک نقطه‌ای که هیچ‌کس در این کشور تحمل نخواهد کرد و ناچاریم در یک نقطه روبروی آمریکا و لذا در آن نقطه جنگ آغاز خواهد شد.

یعنی هم چوب را خورده‌ایم و هم پیاز را، هم تسلیم شده‌ایم و هم ابهت و عظمت ما از بین رفته است و هم یک روز بالاخره وارد جنگ خواهیم شد.

دو: یا آنکه استراتژی ما، استراتژی ایستادگی و مقاومت در برابر آمریکا است. در استراتژی مقاومت بهترین راه، بازدارندگی است یعنی ما باید کاری کنیم که مجموع تحرکات و فعالیت ما برای آمریکا بازدارنده باشد. بازدارنده یعنی چه؟ یعنی آمریکا جنگ علیه ایران را بسیار پرهزینه ببیند و این جنگ را بی‌نتیجه و یا کم نتیجه ارزیابی کند؛ در واقع در معادله هزینه فایده ببیند ضررش بیشتر از فایده است. اگر ما به این جا برسیم آمریکا به ما حمله نخواهد کرد. به دلیل این که آنها محاسبه خواهند کرد که این حمله چقدر ضرر دارد و چقدر فایده و به چه اهدافی می‌تواند برسند و بر آن مبنا حمله را طراحی خواهند کرد.

بنابر این استراتژی اساسی ما، استراتژی بازدارندگی است همین استراتژی که امروز مورد تأیید مسئولین نظام است. به همین دلیل نیازی نیست که وضعیت کشور را بحرانی اعلام کنیم نیازی نیست در کشور وضعیت فوق العاده و وضعیت اظطراری اعلام شود.

حال می بینیم خود رییس دولت استراتژی اول را برگزید .میخواهد ایران هم چوب را بخورد و هم پیاز را.

و از طرف دیگر استراتژی بازدارندگی و مورد تأیید مسئولین نظام را بر خلاف ادعای خود به مثابه اعلام جنگ معرفی می کند. و ضعیت کشور را در صورت انتخاب رقیب بحرانی  و اظطراری اعلام می کند .

" تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل"

دکتر حسن روحانی، تحولات جهانی با نگاه به موقعیت جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول مرکز تحقیات استراتژیک، تهران، 1382،‌ صص: 35-36.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین