« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
مدیر فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی از ایجاد زیرساخت فناوری جدید پرداخت خبر داد و اظهار داشت: در این سامانه جدید به جای استفاده از کارت از نشان‌گذاری در پرداخت‌ها استفاده می‌شود.
به گزارش آوای رودکوف ، ناصر حکیمی در نشست خبری صبح امروز از ایجاد زیرساخت فناوری جدید پرداخت خبر داد و اظهارداشت: در این سامانه جدید به جای استفاده از کارت از نشان گذاری در پرداخت ها استفاده می شود.

وی افزود: با گوشی تلفن همراه و ساعت دیجیتال و هر ابزار هوشمندی، امکان خرید به وجود خواهد داشت.

به گفته وی در این سیستم پرداخت‌ها در دو قالب «بزن برو» و NFC قابل انجام است.

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: این سیستم در حال بهره‌برداری است و فردا به صورت رسمی در نمایشگاه کتاب رونمایی شده و قابل استفاده خواهد بود.

*امکان پرداخت با گوشی تلفن همراه در ۱۰ ثانیه

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه در این قالب انواع پرداخت‌های جدید قابل تعریف است، تصریح کرد: این پرداخت‌ها با پرداخت‌های کنونی متفاوت است به طوری که امکان استفاده بدون رمز برای پرداخت‌های tap and go که به معادل فارسی آن «بزن برو» است، وجود دارد.

وی ادامه داد: در این شیوه با نزدیک کردن گوشی هوشمند به پایانه‌های فروشی که به فناوری NFC مجهز باشند اطلاعات به شکل نشان گذاری شده از طریق نرم افزارهایی که در گوشی نصب شده است، به شاپرک منتقل می‌شود و پس از پردازش اطلاعات پرداخت انجام می‌شود که کل این مراحل کمتر از 10 ثانیه طول می‌کشد.

حکیمی با پیش بینی اینکه این شیوه نظام‌های پرداخت در ایران را متحول می‌کند، اظهار داشت: با این کار می توان انواع پرداخت های جدید را برای نظام های پرداخت تعریف کرد و حتی پرداخت ارقام پایین را بدون وارد کردن رمز و در سقفی که مشتری می خواهد انجام داد.

مدیر کل فناروی اطلاعات بانک مرکزی گفت: در گذشته امکان ارایه اطلاعات حساس مشتریان به فروشنده های بزرگ وجود نداشت اما در این شیوه جدید از آنجا که در پرداخت‌ها نشان گذاری وجود داردٰ فروشنده های بزرگ می توانند فروشگاه های خود را به صورت مجازی دایر کنند و نیازی هم به اطلاعات مشتریان نیست.

*امکان ایجاد فین‌تک در بستر جدید

وی امکان ایجاد کسب و کارهای جدید (فین تک) در بستر پرداخت‌های نشان‌گذاری شده را از دیگر ویژگی‌های این شیوه عنوان کرد و گفت: اکنون یک سوم پایانه های فروش فعلی این قابلیت را دارند که شیوه پرداخت موبایلی را پشتیبانی کنند.

حکیمی با بیان اینکه برای پشتیبانی این پرداخت سامانه سهند (سامانه هدایت نشانه‌های دیجیتال) در شاپرک ایجاد شده است، گفت: برای نشان‌گذاری کارت‌ها نیز مرکز ارایه نشانه گذاری اطلاعات یعنی مانا شکل می‌گیرد تا خدمات مورد نیاز را به بانک‌ها ارائه کند.

مدیر کل فناوری اطلاعات درباره امنیت شبکه گفت: امنیت کارت‌های مغناطیسی با یک رمز تامین می شود اما برای پرداخت موبایلی حداقل به سه رمز شامل رمز ورود به تلفن، رمز ورود به نرم افزار و رمز دوم کارت نیاز است و بنابراین حتی در صورت گم شدن گوشیٰ مشکلی برای مشتری پیش نمی‌آید.

وی درباره سقف پرداخت موبایلی نیز به خبرنگاران اظهار داشت: در نمایشگاه کتاب که این شیوه برای بن کارت‌های نمایشگاه تعریف شده سقف پرداخت 2 میلیون ریال است اما برنامه داریم که تا 6 ماه آینده این سقف به 500 میلیون ریال که همان سقف کارت های مغناطیسی است، افزایش یابد.

حکیمی درباره اینکه در شیوه "بزن – برو" که نیاز به رمز پرداخت می شود، اظهار داشت: در اتحادیه اروپا این سقف 30 تا 50 یورو است اما در ایران با پیشرفت کار می‌توان این رقم را بنا به نظر بانک یا مشتری تعیین کرد.

وی درباره کارمزد پرداخت موبایلی اظهار داشت: در شرایط کنونی همان کارمزدی که برای پایانه های فروشگاهی وجود دارد اعمال می‌شود اما با توجه به اینکه این شیوه میزان تراکنش‌ها را در شبکه بسیار افزایش می‌دهد.

فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: