« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
آوای رودکوف:بیش از ۲۵۸ هزار نفر در کل کشور برای نامزدی ثبت نام کرده‌اند. در تهران تا ساعاتی پیش از پایان مهلت بیش از ۲۹۰۰ نفر نام‌نویسی کرده بودند و پیش‌بینی شده تعداد نامزدهای تهران به بیش از سه هزار نفر برسد.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، سایت بی بی سی فارسی با انعکاس اخبار مربوط به ثبت نام نامزدهای شورای شهر و روستا در ایران نوشت: ثبت نام از داوطلبان نمایندگی شوراهای شهر و روستا در ایران به پایان رسید.

 

بنا به آخرین گزارش ستاد انتخابات وزارت کشور، بیش از ۲۵۸ هزار نفر در کل کشور برای نامزدی ثبت نام کرده‌اند. در تهران تا ساعاتی پیش از پایان مهلت بیش از ۲۹۰۰ نفر نام‌نویسی کرده بودند و پیش‌بینی شده تعداد نامزدهای تهران به بیش از سه هزار نفر برسد.

 

گزارش نهایی ثبت‌نام را علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور صبح فردا (دوشنبه هفتم فروردین) اعلام خواهد کرد.

 

در هفت روز ثبت نام در انتخابات دوره گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۹۲، ٢٦٥٩٢٧ نفر ثبت نام کرده بودند.

 

مهلت ثبت نام پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا از سی اسفند سال گذشته آغاز شد و پس از یک هفته، ساعت ده شب امشب به پایان رسید اما بنا به اعلام وزارت کشور ثبت نام از داوطلبانی که پیش از ساعت ده شب در داخل حوزه‌های ثبت نام حضور پیدا کرده بودند تا دوازده نیمه شب ادامه یافته است.

 

در این یک هفته بیش از دویست و پنجاه هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که بجز چهره‌های ناشناس و بدون سابقه مشخص سیاسی یا اجرایی، در میان آنها چهره‌های هنری و ورزشی معروف، اعضای فعلی و پیشین شوراها، مقام‌های پیشین حکومتی پیشین و بستگان مقام‌های فعلی دیده می‌شوند، از جمله دختر عطاالله صالحی فرمانده کل ارتش، داماد محمود احمدی نژاد، دختر رستم قاسمی وزیر نفت سابق، حسین الله‌کرم دبیر کل پیشین انصار حزب‌الله و یاشار سلطانی سردبیر معماری‌نیوز که پرونده فساد مالی در واگذاری املاک شهرداری تهران را افشا کرد.

 

شرط نامزدی برای انتخابات شهر و روستا شدن ابراز وفاداری به قانون اساسی و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه است و حداقل ۲۵ سال سن و نداشتن سوء پیشینه. شرط مدرک تحصیلی بسته به جمعیت شهر یا روستایی که فرد برای عضویت در شورای آن نامزد می‌شود متغیر است، داوطلبان نمایندگی برای شهرهایی که بیش از بیست هزار نفر جمعیت دارند باید حداقل مدرک حداقل لیسانس داشته باشند اما در شهرها و روستاهای کم جمعیت‌تر میزان تحصیلات از خواندن و نوشتن تا فوق دیپلم متغیر است.

 

شوراهای شهر و روستا در مدیریت امور شهری و روستایی و نظارت بر عملکرد دهداری‌ها و شهرداری‌های ایران نقش مهمی دارند. این شوراها در شهرها، شهردار را انتخاب و بودجه شهرداری‌ها را تصویب می کنند.

 

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران، در کل کشور، بیش از ۱۱۰ هزار نفر برای عضویت در حدود چهل هزار شورا انتخاب خواهند شد.

 

 

طبق قانونی که اواخر مجلس قبلی تصویب شد، از تعداد اعضای شوراهای شهر کاسته خواهد شد؛ مثلا اعضای شورای شهر تهران که تاکنون ۳۱ نفره بوده به ۲۱ و شمار اعضای شورای شهر مشهد از ۲۵ به ۱۵ نفر کاهش می‌یابد.

 

طبق قانون، نظارت بر انتخابات شوراها با نمایندگان مجلس است. برای بررسی صلاحیت داوطلبان از چهار نهاد استعلام می‌شود: دادگستری، نیروی انتظامی، سازمان ثبت احوال و وزارت اطلاعات.

 

قرار است نتیجه اولیه بررسی صلاحیت‌ها دوم اردیبهشت، یعنی چهار هفته دیگر اعلام و انتخابات شوراها ۲۹ اردیبهشت، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، برگزار شود.

انتخابات شوراهای شهر و روستای ایران در ۱۲۰۰ شهر و ۳۹ هزار روستا برگزار می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: