« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
سال نو
عید نوروز همه ساله توسط مردم جشن گرفته می شود و آداب و رسوم مربوط به آن در کل کشور به اجرا در می آید، اما هر شهری سنت های مربوط به خود را دارد که در نوروز انجام داده میشود.
پایگاه خبری آوای رودکوف:عید نوروز که یک سنت کهن در ایران است همه ساله توسط مردم جشن گرفته می شود و آداب و رسوم مربوط به آن در کل کشور به اجرا در می آید، اما هر شهری سنت های مربوط به خود را دارد که در نوروز انجام داده میشود. مردم کهگیلویه و بویراحمد هم آیین کهن نوروز را که خاص این استان است به اجرا در می آورند.

عید نوروز در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان يكي از جشنهاي فرهنگ ملي از ويژگيهاي خاصي برخوردار است و اقشار مختلف مردم این استان با آداب و رسوم مخصوص خود نوروز را به شكل زيبايي برگزار مي كنند.

در استان كهگيلويه و بويراحمد پس از حلول سال نو اعضاي خانواده‌ها ابتدا به ديدار پدربزرگ و مادربزرگ مي‌روند و سال جديد را به آنان تبريك مي گويند.

 در ايام نوروز همه لباس‌نو می‌پوشند و طبق يك سنت قديمي اهالي روستاها و ايلات استان كهگيلويه و بويراحمد به صورت دسته جمعي به ديد و بازديد همديگر مي‌روند و تحول طبيعت و آغاز سال نو را به يكديگر تبريك مي‌گويند و ساعاتي را با شادكامي و خوشحالي در كنار يكديگر سپري مي‌كنند.

 هديه دادن به بزرگترها از جمله ويژگيهاي مهمي است كه خانواده‌ها به منظور ارج نهادن به يكديگر انجام می دهند.

در قدیم و هم اکنون در بسیاری از روستاها  پیش از سیزدهم زنان روستایی معمولاً سنگهای اطراف اجاق خود را بیرون می انداختند و مرغ یا گوسفندی را ذبح می کردند و خونش را در اجاق می ریختند و سپس گوشت قربانی را بین خانواده ها تقسیم می کردند.

 این مراسم برای دفع بلا در طول یک سال آینده صورت می گرفت. همچنین قبل از سال نو مراسم چاله گرم کنون و سفره پر کنون در کهگیلویه و بویراحمد مرسوم است. در چاله گرم کنون هر خانواده حتماً غذای گرم و مناسب تهیه می کرد. زمان این رسم شب قبل از آغاز سال نو بود.

همچنین سیزده بدر در بین ایام نوروز نزد مردم این استان که فرهنگ اغلب آنان عشایری است ، دارای اهمیت ویژه‌ای است.

در این روز خانواده‌ها به دامن طبیعت پناه می‌برند و با خارج کردن خستگی از تن و بریدن از تمام ناخرسندی‌ها و ناملایمات خود را برای تلاش تازه به منظور خودسازی ، عمران و آبادانی منطقه و استان در سال جدید آماده می کنند.

پایگاه  خبری آوای رودکوف، پیشاپیش سال نو را به همه هموطنان عزیز و خصوصا مردم دیار چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد تبریک و تهنیت عرض می نماید و سال خوب و همراه با موفقیت و سربلندی را برای همگان آرزو می نماید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: