« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
رحیم‌پور ازغدی هشدار داد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در برخی شبکه‌های مجازی ما اکنون آموزش همجنس‌بازی به دختران و پسران داده می‌شود، گفت: اگر این لوله‌ها را به منبع فاضلاب وصل کنیم که همان اینترنت بی‌قید و شرط است به مردم خیانت کرده‌ایم.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ تسنیم نوشت: حسن رحیم‌پور ازغدی امروز طی نشستی در چهارمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی با بیان اینکه کشورهای غربی به هیچ عنوان تمایل ندارند جاده فضای رسانه‌ای و مجازی کشور را دو طرفه کنند، اظهار کرد: آنها شخصا معتقدند که هر چیزی را نمی‌شود در فضای مجازی فراگیر کرد و باید اصولی بر نحوه فعالیت‌های این عرصه حاکم باشد در حالی که مسئولان کشور ما لوله‌کشی فضای مجازی را تا روستاهای بالای 10 خانوار نیز انجام داده و درصدد رساندن اینترنت به مردم آنجا هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر این لوله‌ها را  به منبع فاضلاب وصل کنیم که همان اینترنت بی‌قید و شرط است به مردم خیانت کرده‌ایم، گفت: در حالی که مسئولان فکر می‌کنند با این کار، شرایط آزادی را فراهم آورده‌اند اما جامعه را نمی‌توان با فاضلاب سیراب کرد؛ اگر در بستر فضای مجازی حکیمانه‌ترین دکترین حضور یابند و نظراتشان را ارائه دهند اما در مقابل مبتذل‌ترین محتواها نیز وجود داشته باشد، مشخص است که مخاطب کدامیک بیشتر خواهد بود.

وی اشاره‌ای به حوزه مصرف در فضای مجازی داشت و تصریح کرد: در حوزه مصرف نیز تفکراتی مطرح است که یکی از آنها با توجه به اینکه همواره ضد رسانه و ضد همه چیز است و عملاً تظاهر به حل مسئله می‌کند در حالی که همیشه در حال فرار است لذا نمی‌توان روی چنین تفکری حساب باز کرد.

رحیم‌پور ازغدی افزود: بخش دیگری از تفکرات مطرح در این حوزه مربوط به التزام و اعتقاد است و مثلا برخی مسئولان کشور ما نیز هستند که ملتزمند که هیچگونه مدیریتی در فضای مجازی از قبیل حقوقی، امنیتی و اخلاقی نباید صورت گیرد اما زمانی که در گفت‌وگوی حضوری با آنها مواجه می‌شویم صراحتا به این موضوعات اعتقاد دارند.

وی در ارتباط با اینکه چرا مسئولان به برخی از این موضوعات اعتقاد دارند اما خود را ملزم به رعایت نمی‌دانند، گفت: با توجه به اینکه برخی موضوعات گفتمان مشهور است و به نوعی می‌تواند برای مسئولان رای جمع کند موجب می‌شود تا گاهی به مواردی که اعتقاد دارند، التزام نداشته باشند اما بهتر است مسئولان بدانند مشمولیت تمام کسانی که در فضای مجازی بدون قید و شرط وارد می‌شوند شاید بتوانند از مسئولیت قانونی‌شان فرار کنند اما باید مسئولیت اخروی کارهای خود را بپذیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه فضای مجازی در حال حاضر فضای مالکیت به حریم خصوصی ندارد و اندرونی هر کس نمود بیرونی اوست، ابراز کرد: در حال حاضر شاهدیم خصوصی‌ترین گفت‌وگوها ممکن است بدون اراده طرف مقابل بر بستر این فضا صورت گیرد حال بماند که موضوعاتی از قبیل اینترنت اشیاء که در آن بحثهای جاسوسی مطرح است نیز در این بازه در حال خودنمایی است.

رحیم‌پور ازغدی افزود: اینکه اینترنت را به نشانه آزادی به تمامی بخشهای جامعه تسری بخشیم حکایت در اختیار گذاشتن باروت و کبریت در دست بچه‌هاست؛ وقتی دختر و پسر در استانه بلوغ وارد فضای مجازی بدون قید و شرط می‌شوند و تصاویر و ویدئوهایی را تماشا می‌کنند که نافی حریم اخلاقی است، دیگر نمی‌توان آنها را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین طلاقها حتی در کشور انگلیس مربوط به عدم رعایت موضوعات حقوقی و اخلاقی فضای مجازی است، گفت: در کشور انگلستان زن و شوهر به راحتی و با اعلام همدیگر خیانت کرده و به عنوان مثال همسر یک مرد به او می‌گوید که در تعطیلات آخر هفته تمایل دارد با مرد دیگری به تفریح برود؛ جالب است که آمارهای ارائه شده از آن کشو نیز نشان می‌دهد بیشتر این موضوعات در ارتباط با تاثیر فیس‌بوک و فضای مجازی بر سبک زندگی مردم است.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های ارتباطات، ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی باید برای ساماندهی این فضا نقش ایفا کنند، گفت: پاسخ تک‌تک افرادی که به واسطه این فضا دچار انحرافی اخلاقی می‌شوند را باید بدهیم چرا که جوانان و نوجوانان بسیاری با ورود به شبکه‌های مجازی به انحرافاتی نظیر اعتیاد به مواد مخدر کشانده می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر با وجود بستر پرسرعت فضای مجازی ممکن است جوانان در خانه کنار پدر و مادر نشسته باشند و حتی احوالپرسی و لبخندنی را با آنها داشته باشند اما بدترین صحنه‌ها و فیلمها یا سخنرانی‌ها را ببینند و گوش کنند در حالی که پدر و مادر متوجه رفتار آنها نیستند.

رحیم‌پور ازغدی متذکر شد: جالب است که بسیاری از مسئولان کشور قبل از تصدی پست‌های خود معتقدند که باید ساماندهی این فضا شکل گیرد  اما زمانی که مسئولیت می‌گیرند به قرتی‌بازی و روشنفکربازی روی می‌آورند و کارهایی خلاف ارزشهای دینی و انقلابی انجام می‌دهند تا بتوانند رای جمع کنند و دیگران برایشان کف بزنند یا علیه‌شان مقاله منتشر نکنند.

وی با بیان اینکه در روایات آمده اگر کار شخصی فقط یک نفر را منحط کند باید در قیامت پاسخگو باشد، گفت: کسانی که بی‌هیچ قید و بندی دنبال منافع خودشان هستند و اسم اموری که انجام می‌دهند را آزادی می‌گذارند باید پاسخگوی تمامی رفتارهای خود باشند چرا که اگر واقعاًٌ مسلمان بودند باید با هیمن آیات و روایات محکم تکان می‌خوردند و به خود می‌آمدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همانطور که انسان درباره معده بدن دقت لازم را دارد و هر چیز را نمی‌خورد باید درباره معده روح دقیق‌تر باشد، گفت: در فضای مجازی و عرصه دیجیتال هم عبدالله و عبدالشیطان داریم و کسانی که مدعی انقلاب هستند و به شکلی مداوم کانال‌کشی بستر اینترنت بی‌قید و شرط را انجام می‌دهند نیز باید به امور دقت داشته باشند.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه در غرب محتوای فضای مجازی و دیجیتال در حریم خصوصی و خانه مردم چارچوب‌دهی شده است عنوان کرد: با وجود اینکه در برخی شبکه‌های مجازی ما اکنون آموزش همجنس‌بازی به دختران و پسران داده می‌شود اما برخی کانالهای تلویزیونی کشورهای غربی که محتوایی برای سنین مشخص دارد، قفل هستند و در طول روز با توجه به اینکه ممکن است فرزندان در منزل باشند چیزی منتشر نمی‌کنند.

وی اشاره‌ای به رویه رو به افت رسانه‌های ملی در کشورهای مختلف داشت و گفت: رسانه ملی در تمام دنیا رو به منتفی شدن است و نهایتا تا 10 یا 20 سال آینده رسانه ملی نخواهیم داشت چرا که هر کس در فضای مجازی و عرصه دیجیتال می‌توانند شبکه مختص خود را داشته باشند و با ارائه جذاب مخاطب جذب کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کما اینکه در حال حاضر شاهد هستیم که فیلمی 20 دقیقه‌ای در یوتیوس با 30 تا 40 میلیون بازدید کننده به اندازه رسانه ملی است مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه یک زمانی صحبت از آنتن ماهواره روی پشت بام خانه‌ها بود، گفت: اکنون گوشیهای موبایل و اینترنت این نقش را بر عهده گرفته و کنترل رسمی و قانونی روی آن بتدریج ضعیف‌تر شده است اما این دلیلی بر عدم کنترل حقوقی و اخلاقی روی این بسترها نمی‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: