« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
تحلیلگر بی بی سی؛
«در بین اصولگرایان شاه خوانده زیاد شده است؛ حداقل اکنون در میان آنها 10 چهره سیاسی وجود دارد که به هیچ وجه زیر علم دیگری نمی روند.»
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ، رضا حقیقت نژاد تحلیلگر شبکه بی بی سی، وابسته به دولت انگلیس در یادداشتی که با عنوان"چرا اصولگرایان منگ هستند؟" در سایت ایران وایر منتشر کرده است به واکاوی این مسئله پرداخته است که "چرا اصولگرایان نمی توانند برای معرفی کاندیدای نهایی خود برای رقابت با روحانی به ائتلاف برسند."

 حقیقت نژاد در این باره می نویسد: «۱۱۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ اما هنوز مشخص نیست رقیب اصول گرای حسن روحانی کیست. اصول گرایان بحران چهره ندارند. روزگاری «حبیب الله عسگراولادی» گفت به اندازه مهره های تسبیح، کاندیدا داریم؛ هنوز هم دارند. علاوه بر این، اصول گرایان، به ویژه طیف تندرو که از تسلط نسبی در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام برخوردارند و از سوی برخی مراجع تقلید حمایت می شوند. با وجود چنین قدرتی، چرا آن ها به حداقل قدرت هماهنگی رسیده اند؟
 
تحلیلگر بی بی سی در ادامه یکی از دلایل عدم به وحت رسیدن اصولگرایان را احمدی نژاد معرفی کرده می نویسد: «ظهور محمود احمدی نژاد سبب شد چهره های پیش‌کسوت و بزرگ تر اصول گرایان نه تنها در حاشیه قرار گیرند بلکه بی اعتبارتر شوند. احمدی نژاد اساسا سال ۸۴ با بی اعتنایی به دیدگاه پیش‎کسوتان وارد میدان انتخابات شد. دامنه بی اعتنایی به پیش کسوت ها تا «علی اکبر ولایتی» در سال ۹۲ هم رسید که وقعی به درخواست های « محمدرضا مهدوی کنی» ننهاد. وضعیت بد پدرخوانده های اصول گرا تنها مرگ سیاسی نبوده،‌ درگذشت مهدوی کنی و « حبیب‌الله عسگراولادی» موقعیت را بدتر کرده است.

 وی در ادامه با تاکید بر اینکه "اصولگرایان در دوران فروپاشی نهادها هستند می نویسد: «جبهه پایداری» چند شاخه شده؛ قم و تهران. برخی هم کلا رفته اند. «جامعه روحانیت مبارز» هم از قدیم دوشاخه بوده است. «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» همین پارسال تا مرز انشعاب پیش رفت، از «شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی» جسدی بیش نمانده، پیرمردهای حزب «موتلفه» را کسی قبول ندارد و حتی از جوان ترهایی که زیر علم جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به میدان آمده اند، کسی استقبال نکرد. «محمدرضا باهنر» مکرر درباره ضرورت وجود یک حزب بزرگ ناله می کند ولی به چشم خودش دید چه گونه تلاش های «علی لاریجانی» برای تشکیل حزب به شکست منجر شد. لاریجانی حتی نتوانست خشت اول یک ائتلاف چهارنفره با ناطق نوری، «علی‌اکبر ولایتی» و«مرتضی مقتدایی» را بگذارد. اصول گرایان در دوران فروپاشی نهادها هستند. مهم ترین نهادهای سیاسی آن ها در حال حاضر رسانه هایشان هستند.

 تحلیلگر بی بی سی افزود: «بی اعتمادی در اوج است: تجربه شکست خورده ائتلاف ولایتی، «محمدباقر قالیباف» و « غلامعلی حدادعادل» یک نمونه مهم است که اصول گرایان را از هر ائتلافی رنجانده و هراسانده است. آن ها در انتخابات مجلس سعی کردند با عبرت گرفتن، ائتلاف کنند ولی نمایش، ظاهری و نتیجه کارشان هم شکست سخت بود. وضعیت این طور شده است که چه ائتلاف کنند، چه نکنند، می ترسند بازنده شوند. همین ترس مانع برداشتن گام های جدی شده و مرزها را هم خونین نگه داشته است.

 حقیقت نژاد در ادامه به عامل اصلی به ائتلاف نرسیدن اصولگرایان اشاره می کنید و می نویسد: «شاه خوانده زیاد شده: حداقل اکنون در میان اصول گرایان 10 چهره سیاسی وجود دارد که به هیچ وجه زیر علم دیگری نمی روند: جلیلی زیر بار ناطق نوری نمی رود، ناطق نوری زیر علم احمدی نژاد نمی رود، لاریجانی و ولایتی هم. احمدی نژاد جزو هیات موحدی کرمانی نمی شود، «محسن رضایی» خودش را قبله عالم می داند، قالیباف هم می گوید چه کم دارد از او،‌ حدادعادل هم هست و... . طبیعی است که 10 شاه در یک اقلیم نگنجند.»

منبع: جام نیـوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: