« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
نخست وزیر روسیه معتقد است که تخریب روابط آمریکا و روسیه بزرگترین اشتباه دولت "باراک اوباما" در عرصه سیاست خارجی بود، چرا که بسیاری از مسائل مهم بین المللی به روابط این دو کشور بستگی دارند.
 به گزارش آوای رودکوف به نقل از خبرگزاری «تاس»، دولت باراک اوباما که دوره اختیاراتش، امروز، جمعه (20 ژانویه) به پایان می‌رسد، روابط دوجانبه با روسیه را به تخریب کشاند و این اشتباه وی در تاریخ به یادگار باقی خواهد ماند. البته مقامات مسکو به عملکرد عاقلانه و واقع بینانه دولت جدید آمریکا امیدوار بوده و حاضر است سهم خود در بهبود روابط دوجانبه را ادا کند. این مطلبی است که "دمیتری میدویدف" نخست وزیر روسیه به مناسبت پایان فعالیت دولت اوباما در صفحه «فیس بوک» خود نوشته و روابط روسیه و آمریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما که بخشی از آن همزمان با دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود او بود، را مورد ارزیابی قرار داد.   

فراز و نشیبهای روابط واشنگتن و مسکو

به عقیده نخست وزیر روسیه، نتیجه کار دولت اوباما بسیار متناقض و بحث برانگیز است:  از یک سو، روسیه و آمریکا موفق شدند برخی مشکلات جدی بین المللی را حل و فصل کنند. بین دو کشور توافقنامه کاهش تسلیحات هسته ای امضاء شد، روسیه و آمریکا نقش تعیین کننده ای در حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران داشتند و همچنین موفق شدند سلاحهای شیمیایی موجود در خاک سوریه را نابود کنند. این نتایج برای همه جهان با اهمیت هستند.

به گفته مدویدیف، با این وجود در پایان دوره دوم ریاست جمهوری اوباما، روابط مسکو و واشنگتن بطور کامل تخریب شد که مقصر این امر اقدامات دولت آمریکا بود که مهمترین اشتباه وی در عرصه سیاست خارجی بشمار می رود.

وی افزود:«اکنون ما نمی دانیم روابط ما با دولت جدید ایالات متحده به چه صورت خواهد بود، ولی امیدواریم عاقلانه و منطبق بر واقعیات باشد و ما حاضریم که سهم خود را در تغییر اوضاع به سمت بهبود ادا کنیم.»

عواقب ماجراجویی آمریکایی

رئیس دولت روسیه یادآور شد: «همه می دانند که آمریکا همواره تلاش می کند تا عملا همه تحولات جهانی را رهبری کند، بدون خجالت در امور داخلی کشورهای مختلف دخالت می کند، چندین جنگ در خاک سایر کشورها براه انداخته است، عراق، «بهار عربی»، بحران اوکراین و جنگ در سوریه؛ تنها بخشی از فهرست ماجراجوییهای آمریکا در طول چند سال اخیر هستند. و ما تاکنون شاهد عواقب منفی این اقدامات بوده ایم که باعث نابودی کامل نظام سیاسی در برخی از این کشورها شده و یا بدتر منجر به جنگهای داخلی گشته که قربانیان آنها دهها هزار نفر بوده اند.»

سیاست های کوته بینانه کاخ سفید

به عقیده وی، آمریکا اقدامات خود در عرصه بین المللی را دفاع از منافع ملی خود توجیه می کند، ولی چنین دلیلی به کشورهای دیگر مربوط نمی شود و در این رابطه حتی می توان گفت که واشنگتن درک درستی از منافع خود ندارد.

مدویدیف افزود: «دولت اوباما در مسائل مهم و پیچیده ای مانند روابط با روسیه  کاملا کوته بینانه عمل کرده است. ما امیدوار بودیم که آنها عاقلانه تر و مسئولانه تر عمل می کردند. حتی در شرایط پیچیده بین المللی، در شرایط دشوار عاطفی و با وجود اعمال فشار نیروهای سیاسی مختلف، کاخ سفید می بایست یک نکته مهم را در نظر می گرفت و آن اینکه فدراسیون روسیه یک "کشور بی ثبات و کوچک" نیست که مجبور به قبول هر نوع برخوردی شود (البته مذاکرات برابر برای همه کشورهای عضو جامعه بین المللی لازم است)، چه رسد به کشوری که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است. کشوری که توان دفاعی آن هم تراز با آمریکاست. منظورم این است که گزافه گویی نیست اگر بگویم که سرنوشت بسیاری از مسائل بین المللی به روابط روسیه و آمریکا بستگی دارد. بنابراین حتی اگر ما از برخی سیاستهای شریک کلیدی خود رضایت نداشته باشیم، وظیفه داریم که به فکر مسئولیتهای مشترک باشیم و اختلاف نظرات را از راه مذاکره حل کرده و یا به درک مشترکی از آنها دست یابیم. ولی دولت باراک اوباما چنین برخوردی با روسیه نداشت.»

تحریمها هیچ فایده ای نداشتند

نخست وزیر روسیه با یادآوری اینکه در دوره ریاست جمهوری اوباما، اعمال فشارها بر مسکو به سطح بی سابقه ای گسترش یافتند، گفت: «تحریمهای اقتصادی غیرسازنده که برای هیچکس فایده ای به دنبال نداشت، عملا تنها به شکست همکاریهای دوجانبه منجر شدند. محدودیتهای شخصی مضحکی که هیچیک از مقامات روسی آنها را احساس هم نکردند. باید چقدر حماقت داشت که سفر مقامات پارلمانی و وزرای کابینه کشوری به خاک ایالات متحده را ممنوع و یا حسابهای بانکی آنها را مسدود اعلام کرد. این اقدامات تنها پنجره مشارکت دو کشور را بسته و امکان تماسهای سازنده را کاهش دادند. این در حالی است که من مطمئن هستم در آمریکا تصور می شد که اینها شدیدترین اعمال فشارها بر روسیه خواهد بود.»

وی با اشاره به اینکه چنین اقداماتی حتی در زمان «بحران کارائیب» هم انجام نگرفته بود، در شرایطی که اوضاع در آن زمان به مراتب جدی تر بود، افزود: «چه کسی از این تحریمها سود برد؟ هیچکس و مسلما برنده این اقدام آمریکا نبود.»

خبرگزاری تاس در پایان یادآور شده است که مدویدیف و اوباما طی سالهای 2012-2009 بطور همزمان ریاست جمهوری روسیه و آمریکا  را برعهده داشتند. ضمن اینکه مدویدیف در طول دوران نخست وزیری خود از سال 2012 به این طرف نیز چندین بار بعنوان نماینده روسیه در نشستهای بین المللی با باراک اوباما دیدار نموده است. آخرین بار دو طرف در سپتامبر سال 2016 در حاشیه اجلاس اقتصادی شرق آسیا در لائوس با یکدیگر ملاقات داشتند.


 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: