« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
لیبی
یکی از پسران دیکتاتور سابق لیبی که در لبنان بازداشت شده است، اطلاعات جدیدی درباره امام موسی صدر ارائه کرد گفت: نخست‌وزیر وقت رژیم پدرش مسئول اصلی پرونده است.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از خبرگزاری فارس، روز جمعه، «هانیبال قذافی» پسر چهارم رهبر سابق لیبی در لبنان بازجویی شد و مطالبی در خصوص «امام موسی صدر» بیان کرد.

خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که «قاضی زاهر حماده، بازپرس دادگستری، بازجویی در خصوص ناپدید شدن امام موسی صدر و دو همراهش به نام‌های شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین (خبرنگار) را از هانیبال قذافی در حضور وکیلش (محمد مظلوم) و وکلای خانواده‌های سه نفر مفقود، ادامه داد.. بازپرس حماده بعد از بازجویی سه ساعته اعلام کرد که جلسه بعد، یک شاهد به جلسه دعوت خواهد شد».

سید موسی صدر (زاده 14 خرداد 1307 در قم)، مرجع دینی و سیاسی شیعیان است که پس از هجرت از ایران به لبنان، مجلس اعلای شیعیان لبنان را تأسیس کرد و رهبری فکری و سیاسی شیعیان این کشور را عهده‌دار شد. او در 9 شهریور 1357، طی سفری رسمی به لیبی به دعوت معمر قذافی، ناپدید شد و هنوز از سرنوشت قطعی او خبر دقیقی در دست نیست.

جلسه‌ای متفاوت از جلسات گذشته

روزنامه الاخبار در گزارشی از جلسه سه ساعته بازجویی او نوشت که «این جلسه به هیچ یک از جلسات پیشین بازجویی شبیه نبود. جلسه با آرامشی بی‌سابقه برگزار شد... اطلاعاتی هم که پسر قذافی در این جلسه داد، مثل سابق نبود و منابع مطلع آن را "استثنایی" توصیف کردند هر چند که برخی اطلاعات تکراری بود».

الاخبار نوشت: آنچه استثنایی بود، اصرار هانیبال بر این بود که پدرش امام موسی صدر و دو همراهش را نربوده بلکه  متهم اصلی عبدالسلام جلود (که هنوز زنده است و گمان می‌رود در ایتالیا باشد) است. او نفر دوم در رژیم قذافی [و نخست‌وزیر او] بود.

هانیبال می‌گوید که از این جهت که مغز متفکر عملیات ربایش، مسئولی رسمی در رژیم پدرش بوده، پدرش فقط مسئولیت مدنی مربوط به جبران خسارت برای خانواده‌های قربانیان را بر عهده دارد.

سه نفر سیر تا پیاز پرونده امام موسی را می‌دانند

هانیبال در پاسخ به این مسئله که چه کسی ماجرای کامل پروده امام موسی صدر را می‌داند، گفت:‌ سه نفر؛ سیف الاسلام قذافی برادرش که در لیبی در زندان است. عبدالسلام جلود (نخست‌وزیر وقت) و المعتصم قذافی برادر (دیگرش) که در اتفاقات لیبی کشته شد.

پسر قذافی در این جلسه از آمادگی کامل خود برای همکاری جهت حل (معمای) پرونده خبر داد و زمانیکه از او سوال شد که چگونه می‌خواهد این کار را بکند، پیشنهادش را تکرار کرد و گفت که «به محض آزادی‌ام، من می‌توانم با طرف‌هایی اصلی که در دولت وقت لیبی بوده‌اند تماس بگیرم و مسئله را به سرانجام برسانم».

هانیبال در جلسه روز جمعه، از «نقش ارکان رژیم [پدرش] در پرونده ناپدید شدن صدر» سخن گفت اما به طور مؤکد بر دو نفر که (به گفته او) در این مسئله دخیلند، تمرکز کرد؛ آن دو عبدالسلام جلود، نخست‌وزیر و مرد شماره دو معمر القذافی در لیبی و دوم موسی کوسا (که هنوز زنده است و گمان می‌رود در لندن باشد) وزیر خارجی وقت لیبی بودند.

هانیبال گفت که عبدالسلام جلود، صدر را به منطقه «جنزور» در لیبی منتقل کرده تا در حبس خانگی باشد اما افزود که نمی‌داند بعد از آن دیگر چه اتفاقی افتاده است. اما بازپرس حماده به او یادآوری کرد که در جلسه گذشته گفته که «از جنزور به زندان سیاسی منتقل شده و بعدش کشته شده است» که هانیبال پاسخ داد که او اینطور نتیجه‌گیری کرده و این حرفش از روی اطلاع (قبلی) نبوده است.

هانیبال عبدالسلام جلود را متهم کرد که او لیبی را در چند مسئله گرفتار کرده؛ از تنش در روابط لیبی با مصر در زمان انور سادات و جنگ با چاد تا پرونده امام موسی صدر.

سه نفر خود را جای امام موسی و دو همراهش جا زدند و به ایتالیا رفتند

قاضی حماده از او پرسید که «آیا ممکن است، جلود بدون اطلاع پدرت (معمر القذافی) صدر را ربوده باشد»، که هانیبال پاسخ داد «هر چیزی ممکن است». هانیبال در این جلسه گفت که پرونده امام موسی را از سال 1996 پیگیری می‌کند و متوجه شده است که یک نظامی لیبیایی که نامش را نمی‌داند به همراه موسی کوسا و یک نفر سوم، خود را جای امام موسی و دو همراهش جا زدند و به ایتالیا رفتند.

هانیبال در پاسخ به این سوال که «محمد علی الرحیبی» را می‌شناسد یا خیر، گفت او را نمی‌شناسد. این اسم اخیرا وارد پرونده شده است و گمان می‌رود که او خود را جای امام موسی جا زده باشد. هانیبال همچنین گفت که از روایت حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین مصر درباره کشته شدن امام موسی و دو همراهش سپس انداخته شدن آنان در دریا، بی‌خبر است و چنین چیزی را تا حالا نشنیده است. او همچنین گفت که مطلبی که قبلا «بشری الخلیل» وکلیش به نقل از او گفته که همه می‌دانند که امام موسی صدر سه روز پس از ناپدید شدنش کشته شده و به اطلاع محمد باقر صدر رسانده شده و او نیز به اطلاع «محمد مهدی شمس الدین» رسانده، او (چنین چیزی را) بیان نکرده است.

هانیبال در پاسخ به بازپرس که پرسید «تو تأکید می‌کنی که برادرت سیف الاسلام از طرف پدرت مأمور پایان دادن به مسأله و پرداخت خسارت بوده.. آیا معقول است که او چیزی در این خصوص به تو نگفته باشد؟»، گفت: «برادرم هفت سال از من بزرگ‌تر است و جای پدرم است. وقتی با او دست می‌دهم، دستش را می‌بوسم. یک بار از او پرسیدم و به من پاسخ داد که مسئله به تو ربطی ندارد».

هانیبال همچنین رد کرد که معتصم، برادرش (که مسئول امنیتی بود) یا احمد قذاف الدم که از نزدیکان پدرش بود و با لبنانی‌ها در این خصوص در تماس بوده، چیزی در این خصوص به گفته‌اند.

جلسه بعد با حضور شاهد محرمانه

در پایان بازجویی در خصوص پرونده امام موسی صدر، هانیبال تأکید داشت که بگوید او از مرحله آخر پرونده بی‌اطلاع است. بازرپرس پرونده نیز خواستار شنیدن شهادت شاهد محرمانه‌ای شد که اطلاعات زیادی از نقش هانیبال در خصوص زندان سیاسی دارد؛ جایی که امام موسی صدر مدتی در آنجا بازداشت بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین