« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۴۰۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
یاداشت-احسان رضاپور
درست است که یکی ازملاک ها و شاخص های اصلی توسعه هرشهری راه های ارتباطی ودسترسی به راه های اصلی و ایمن هست ولی باید درنظر داشت که بیش از راه مقوله اشتغال اهمیت دارد و معدن فسفات تنگ زرد قیام می تواند مشکل اشتغال شهرستان راحل کند و شهرستان را ازبن بست خارج کند.
پایگاه خبری آوای رودکوف -احسان رضاپور: چندصباحی است که لب مطلب سخنرانی ها و ایده وراه حل اکثرمسئولان شهرستان لنده واستان خروج لنده ازبن بست ازطریق جاده ارتباطی به خوزستان ازسه راهی امیرحاضربه سمت تشان و عبور آن ازلنده و اتصال آن به ورودی تونل جاده اصفهان است که طبق برآوردهای انجام شده این مسیربیش از100کیلومترمسیرخوزستان به اصفهان راکاهش خواهددادکه علاوه برصرفه جویی درزمان ووقت وتوسعه ملی؛شهرستان لنده رانیزازبن بست خارج خواهدکرد.

باتوجه به تلاش مسئولین واینکه همه اتفاق نظردارندکه این مسیرباعث خروج لنده ازبن بست می شودوطرح مطالعاتی آن تاحدودی انجام شده وپیمانکار مشاور نیز کارخود را آغاز کرده است چیزی که می ماند و اندکی مورد اختلاف هست مسیر جاده ازتشان به لنده هست.

طبق جلسه مورخه17/8/94که باحضور چندتن از مسئولان شهرستان لنده واستان بامشاور آب اندیش ارومیه برگزارشددرآن جلسه مقرر شدکه مسیر(لنده-سرخلون-چهارراه-برافتاب -تنگ زرد)که قسمتی ازمسیر جاده موجود بین لنده وقیام می باشدجهت مطالعه ونقشه برداری تایید گردیدولی پس ازچندین ماه این مسیرتغییرومسیر(لنده-مالشیخ-دره بنگ-چم دراز-تنگ زرد)جایگزین شدکه شاید دلیل آن نفوذ مسئولان کشوری اهل لنده وعده ای ازمسئولان کنونی لنده که باگذر جاده ازاین قسمت نفع هایی میبرند باشد.

خروج شهرستان لنده ازبن بست فقط مشمول لنده نباید باشدبلکه روستاهای این شهرستان ازشیلاودان گرفته تاروستای بزرگ قیام وچهارراه وبقیه روستاهای مسیر تامال آخون رانیز باید درنظر گرفت ومسیر رابایدبادرنظر گرفتن صرفه جویی درهزینه هاوتوسعه روستاهاانتخاب کرد چون درسالیان اخیرشاهدمهاجرت گسترده ازاین روستاهابه سمت خوزستان به دلیل کم توجهی مسئولان وندادن خدمات زیربنایی به روستاها بودیم.

شاید مسیر مالشیخ به تنگ زرد کوتاه تر باشدولی عملاروستاهای شیلاودان وقیام تامال آخون ازبن بست خارج نخواهند شدواین راه تاثیر آنچنانی برآنهانخواهدداشت.
باتوجه به شرایط اقتصادی کشور ومقوله اقتصاد مقاومتی قطعادولت سعی خواهدکردمسیری راانتخاب کندکه هزینه کمتری داشته باشداگر مسیر مالشیخ انتخاب شودپل عظیم وبزرگی بین روستای چم درازومسیر متصل به تنگ زرده نیاز هست واین مسیر روستای قیام رابه جاده اصلی متصل نمیکند وبرای اتصال روستای قیام به چم دراز نیز پل بزرگی نیاز هست که باتوجه به هزینه بالای آن تاسال های زیادی این پل زده نخواهد شدومردم قیام مجبورند که ازمسیر روستای دوک به جاده متصل شوند.

ولی درصورتی که جاده موجود بین لنده وقیام به عنوان راه اصلی انتخاب شود همه روستاهای موجود درمسیرازبن بست خارج خواهند شدوروستای قیام مرکز ثقل این مسیرخواهدبودونیازبه هزینه کرد برای پل اضافی نخواهدبود.

پس بهتراست جاده موجود تعمیر وبازسازی شود و پیچ ها از مسیرخارج وتبدیل به جاده ای استاندارد شودومسیرجاده از روستای قیام بگذرد چون برای معدن فسفات تنگ زرده قیام که ازآن به عنوان بزرگترین معدن فسفات خاورمیانه یادمی شود به این مسیراحتیاج بیشتری هست.

درست است که یکی ازملاک ها و شاخص های اصلی توسعه هرشهری راه های ارتباطی ودسترسی به راه های اصلی و ایمن هست ولی باید درنظر داشت که بیش از راه مقوله اشتغال اهمیت دارد و معدن فسفات تنگ زرد قیام می تواند مشکل اشتغال شهرستان راحل کند و شهرستان را ازبن بست خارج کند.

اگه هزینه های سالانه تصادفات ومرگ های جاده ارتباطی لنده به قیام که به جاده مرگ مشهور است رادرنظر بگیریم انتخاب مسیر جاده فعلی وبازسازی وتعمیر آن به صرفه است.

عشایر چال کنار وچه کارد می توانند بهترین مشاوران برای انتخاب مسیر ازتنگ زرد به تشان باشند که همگی اتفاق نظر دارندکه مسیر تنگ زرد به چال کناروسپس مسیر مستقیم به شن کشته ای وسپس به صحرای چه کارد وپس از آن تنگ بن کم هزینه ترین ونزدیکترین مسیر به تشان است که ازتنگ زرد به تشان راتقریبا10کیلومتر خواهدکردودراین مسیر نیازی به تونل یاپل ارتباطی  بزرگ نیست وبی شک مسیر آب بهاره نسبت به این مسیر خیلی طولانی تر وپرهزینه تراست.

ضمن اینکه باگذر جاده ازچه کارد صحرای بزرگ وزیبای چه کارد تبدیل به منطقه نمونه گردشگری جنوب می شود وقابلیت جذب سالانه میلیون ها گردشگر رادارد وباتوجه به آب وهوای فوق العاده وصحرای وسیع وهموار آن می تواند به شهری جدید تبدیل شود که پذیرای شهرک جدید قیام وروستاهای حومه باشد.

امیدواریم که مسئولان امر نظرات مردم روستای قیام وعشایر منطقه راملاک قرار دهند و مسیری انتخاب شود که به توسعه متوازن همه مناطق منجر شود.


((یاداشتی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین" آوای رودکوف" است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.))


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
جابر برازنده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
0
0
باسلام لطفا این مقاله را بازنشر ندهید و درصورت امکان از سایت حذف کنید .چون با توجه به مساعل و مشکلات اقتصادی بهانه ای به دست وزارت راه و ادارات می افتد وبه بهانه وجود معارض عملیات کنسل میشود یا حداقل به تاخیر می افتد .با احترام
مدیر پایگاه ((یاداشتی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین" آوای رودکوف" است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.))
کیوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
0
0
دمت گرم
abdollah rezapour
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
0
0
باعرض درود وتشکر فراوان از آقای احسان رضاپور،فرهنگی فرهیخته شهرستان لنده و روستای قیام، که با وجود مشغله کاری بالا در سمت مدیریت مجتمع مدارس،به فکر عمران و آبادی منطقه وشهرستان خود می باشد و زحمت های فراوانی در این باره کشیدند.

به امید موفقیت روز افزون
اهالی دهستان عالی طیب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
0
0
با سلام ما هم با نظرات شما موافقیم انشالله که مسئولین استانی و شهرستانی این مورد را مد نظر قرار دهند
شهرام علوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
0
0
باعرض سلام خدمت مردهمیشه درصحنه احسان رضاپورعزیزکه واقعاتوهمه کارهاپیش قدم بودی وواسه پیشرفت روستاتلاشهای فروان انجام دادی وقتی کارشناسان راه میانداگه بشه ازمردم قدیم چهکاردکه تجربه بیشتردارن راهی که ازلحاظ کمتری مسافت وازلحاظ اقتصادی ومالی به نفع دولت است استفاده بشه اگه بتونی اینوبه مسئولان بالابرسونیدخیلی بهتره
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین