« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۰۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
«رود سمه»
امروزه اگرچه در برخی مکان ها والدین دغدغه درمان چاقی مفرط فرزندانشان را دارند اما در مناطقی دیگر مادرانی نگران سوء تغذیه فرزندانشان هستند.
پایگاه خبری آوای رودکوف : بخش دیشموک با 23 هزار نفر جمعیت یکی از بخش‌های محروم استان کهگیلویه وبویراحمد به شمار می‌آید و روستاهایی در آن وجود دارد که از امکانات اولیه زندگی محروم هستند.

گروهی از کارکنان کمیته امداد، شبکه بهداشت کهگیلویه، هلال‌احمر و رسانه‌ها به روستای رود سمه آمده‌اند تا از نزدیک با مشکلات مردم این روستا آشنا شوند.

روستای رود سمه بخش دیشموک با 45 خانوار یکی از محروم‌ترین روستاهای استان است که نبود امکانات اولیه زندگی تهدید جدی برای سلامت مردم آن محسوب می‌شود.

جمعیت این روستا که بیشتر آنها را کودکان تشکیل می‌دهد به باور کارشناسان و نهادهای مسئول از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند.

به گفته کارشناسان بهداشت که همراه گروه هستند، این سو تغذیه شدید ناشی از فقر و محرومیت و کمبود امکانات غذایی و بهداشتی است.

سوء تغذیه شدید در بعضی از روستاهای محروم بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه یک تهدید جدی برای جمعیت این منطقه محسوب می‌شود.

**زنان، آب آوران روستا

آب آشامیدنی این روستا از رودخانه تأمین می‌شود و وظیفه آب آوری در آن بر عهده زنان و دخترانی است که با دبه و گالن از این رودخانه آب را به روستا حمل می‌کنند.

با پیمودن راهی خاکی و پر از چاله همراه جمعیت هلال احمر شهرستان راهی این روستا شدیم.
در کنار رودخانه، زنان برای تأمین آب آشامیدنی خود مجبور به حمل دبه و گالن با دست بودند.
با ورود به روستا زنانی را مشاهده کردیم که هر کدام 2 تا چهار کودک کوچک به بغل و در کنار خود داشتند.

هر چند جمعیت هلال احمر برای اجرای طرح کاروان سلامت و توزیع داروی رایگان به این منطقه رفته بود ولی دیدن کودکان لاغر و دچار سوء تغذیه، بسیار رنج آور بود.

وضعیت بهداشتی و نوع پوشش کودکان و زنان این روستا نشان از ضرورت توجه فوری و عمیق به مشکلات این روستاها داشت.

** سوء تغذیه کودکان، دغدغه مادرانه

شماری از زنان روستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا سوء تغذیه کودکان را دغدغه اصلی خود عنوان کرده‌اند.

«عظیمه برقی زاده»؛ 30 ساله که دارای پنج فرزند کوچک بود در این رابطه گفت: سوء تغذیه شدید، کودکان را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به فقر و محرومیت و کمبود مواد غذایی برای تغذیه کودکان گفت: نیاز است مسئولان نسبت به تأمین شیر خشک مورد نیاز کودکان روستا همکاری کنند.

« تاج گل بزله» با بیان اینکه هشت فرزند دارم گفت: از این تعداد چهار کودک از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند.

« کبری پناهنده» از دیگر زنان روستای رودسمه دیشموک گفت: 6 کودک قد ونیم قد دارم که به علت سوء تغذیه دچار کم وزنی هستند.

** 65 درصد کودکان دچار سوء تغذیه هستند
«مهرداد قیصری»؛ پزشکی که در طرح سلامت همراه جمعیت هلال احمر به این روستاها سفر کرده در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با بررسی‌های انجام شده بیش از 65 درصد کودکان این روستاها سوء تغذیه شدید دارند.

وی با اشاره به وضعیت بهداشتی نامناسب روستای رودسمه ابراز داشت: نیاز است در رابطه با سوء تغذیه آنها مسئولان چاره‌ای بیندیشند.

قیصری وزن کم کودکان را یک چالش عمده برای سلامتی کودکان این روستا دانست و بیان کرد: محیط غیر بهداشتی و آب آشامیدنی نامناسب خطری جدی برای سلامت آنان محسوب می‌شود.
« عذرا اردوانی» بهورز روستای 45 خانواری رودسمه که تازه به این روستا آمده است گفت: با بررسی پرونده‌های این تعداد خانوار، کودکانی که دارای سوء تغذیه هستند شناسایی و به شبکه بهداشت معرفی خواهند شد.
رئیس کمیته امداد دیشموک نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 200 کودک زیر 6 سال در روستای رودسمه دیشموک که دارای سوء تغذیه هستند سبد کالا دریافت می‌کنند.

رضا ایزدی بیان کرد: از این تعداد 190 کودک زیر پوشش کمیته امداد نیستند.

وی افزود: کمیته امداد هیچ گونه محدودیتی در راستای حمایت از کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند ندارد.

ایزدی گفت: باید شبکه بهداشت، کودکانی که داری سوء تغذیه هستند را به کمیته امداد معرفی کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به عمق محرومیت در روستاهای بخش دیشموک کودکان بیشتر روستاهای این بخش دچار سوء تغذیه هستند.

سید غفار شفایی افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده شیر خشک مورد نیاز این تعداد کودک نیز تأمین خواهد شد.

وی بیان کرد: برنامه‌های رژیم غذایی و جیره غذایی نیز برای کودکانی که دارای سوء تغذیه هستند با همکاری بهورز ارائه و تأمین خواهد شد.

جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه با کارهای عام‌المنفعه و انسان دوستانه تاکنون سفرهای زیادی به مناطق محروم و سخت گذر شهرستان در سال جاری داشته و در این راستا علاوه بر توزیع داروی رایگان اقلام خوراکی و فرهنگی در این روستاها نیز توزیع کرده است.

روستای رودسمه در فاصله 9 کیلومتری دیشموک مرکز بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.











منبع/ایرنا

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
منم
|
United States
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
0
0
ایقد بچه سیچنشونه خدا منه بکش
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: