« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
علی مطهری پیش از مجلس
بدون تردید علی مطهری تا پیش از ورود به مجلس هشتم، در میان اصولگرایان منزلت بالایی داشت. این جایگاه به سبب انتقادات او به مسائل فرهنگی دولت اصلاحات بود. انتقاداتی که به سبب یدک کشیدن نام شهید مرتضی مطهری اصولگرایان را خرسند می‌کرد و موجب می‌شد آنها در فضاسازی‌ای رسانه‌ای اینگونه وانمود کننده که خانواده شهدای انقلاب نیز مخالف دولت اصلاحات هستند. علی مطهری خودش درباره عملکردش در دوره اصلاحات می گوید: «در دوره اصلاحات، شما کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که در دوره اصلاحات به اندازه من به آقای خاتمی انتقاد کرده باشد؛ مستندات وجود دارد و مقالات آن هست».

وی در همین باره می‌گوید: «در دوره اصلاحات، بیشتر مشکل فرهنگی بود که اقشار متدین خیلی راضی نبودند از رویکردی که آنها داشتند و یک مقدار خضوع در مقابل غربی‌ها بود. گاهی کرنش می‌شد، یک نوع احساس خودکم‌بینی حاکم بود. مثلا مقام سیاسی ما می‌رفت اروپا و می‌گفت حالا ما تا به دموکراسی موجود در کشور شما برسیم خیلی راه داریم، دویست سال وقت می‌خواهد تا به دموکراسی شما برسیم. گفتن اینها بالاخره نوعی تحقیر ملت است. این ایرادها بود».

علی مطهری به هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری‌اش نامه نوشت و به فعالیت اقتصادی فرزندان وی انتقاد کرد. مطهری در روزنامه کیهان حرف‌هایش را به گوش رئیس دولت اصلاحات می‌رساند و در مسائل حساسی موضع‌گیری‌های تیزی داشت.

علی مطهری و احمدی نژاد در آغاز

در کوران بسته شدن لیست سی نفره انتخابات مجلس هشتم بود که مصلحی، وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد، نام وی را در لیست ۳۰ نفره اصولگرایان تهران قرار داد. البته برخی از اصولگرایان می‌گویند حضور علی مطهری در لیست اصولگرایان با توصیه محمود احمدی نژاد بوده است. مطهری نیز در اوایل هوادار احمدی نژاد بود. وی بعد از انتخاب احمدی نژاد گفت که انقلاب در مسیر اصلی خودش بازگشته است. بنابراین توصیه احمدی نژاد برای قرارگیری وی در لیست ۳۰ نفره دور از ذهن نیست هرچند شخص مطهری معتقد است اگر در لیست‌های دیگری هم نامزد می‌شد به مجلس راه پیدا می‌کند و حقیقت ماجرا از نظر وی آن است که خودش به مصلحی پیشنهاد داده است که در لیست قرار بگیرد و نه پیشنهاد احمدی نژاد.

سرانجام علی مطهری به مجلس راه پیدا کرد و اولین تجربه اجرایی خود را در مجلس هشتم و در دولت محمود احمدی نژاد کلید زد.

استعفا در مجلس هشتم
علی مطهری در میانه راه نمایندگی مجلس هشتم تصمیم به استعفا گرفت. استعفایی که به تعبیر برخی نمایندگان مجلس نوعی «کناره‌گیری قهرمانانه» بود و کسانی مانند رسایی نیز از موافقان سر سخت آن بودند. در آن روزها حمید رسایی در یادداشت بلند بالا دلایل رای موفق خود را نسبت به این استعفا نوشت و در بخشی از آن آورد: «به استعفای علی مطهری باید رای داد اما نه فقط به خاطر همه دلایل گفته شده، بلکه تنها به یک دلیل و آن هم حفظ حرمت نام شهید مطهری است».

اما اصولگرایان از ابتدا در مقابل علی مطهری قرار نداشتند و مدت مدیدی او را یار نزدیک خود و فرزند شهید مطهری صدا می‌زدند. اما در میانه راه به دلیل انتقادات صریح وی به عملکرد دولت احمدی نژاد و استقلال مجلس نام وی از میان حلقه نزدیکان خارج شد و در زمره مخالفان قرار گرفت.

هرچند از اهمیت متن کامل استعفای علی مطهری نباید غافل بود اما علت کناره‌گیری او را می‌تواند در جملات پایانی استعفانامه او خلاصه کرد: «با توجه به اين كه هيئت رئيسه محترم بر خلاف قانون آئين نامه داخلي مجلس همچنان درصدد منتفي كردن طرح سؤال [از رئیس جمهوری وقت، احمدی‌نژاد] است و مجلس قادر به استفاده از اختيارات قانوني خود در انجام كارهاي اساسي نيست، بدين وسيله استعفاي خود را از نمايندگي مردم تهران، شهرري، اسلام‌شهر و شميرانات – كه قادر به استيفاي حقوق آنها نيستم – اعلام مي‌نمايم.»

علی مطهری در مجلس سراسر اصولگرا، طرح سوال از رئیس جمهور اصولگرا را کلید زد. اقدامی که شاید شبیه آتش زدن انبار باروت بود و هیات رئیسه طرح و علنی کردن آن را به صلاح ندانست. همین اقدام هیئت رئیسه مجلس وقت موجب شد تا علی مطهری به دلیل آنکه خود آن را، «ناتوانی اش در استیفای حقوق ملت» می‌دانست از ادامه نمایندگی مردم کناره بگیرد.

خط خوردن مطهری از لیست۳۰ نفره اصولگرایان
مجلس هشتم تمام شد اما هزینه‌های پیش روی نماینده مردم تهران باقی ماند. علی مطهری بار دیگر، نامزد نهمین دوره انتخابات مجلس شد و همچنان مخالفان وی آرام ننشستند؛ این بار از سوی هیات اجرای انتخابات رد صلاحیت شد ولی در بررسی مجدد صلاحیتش مورد تایید قرار گرفت.

ولی ماجرا تمام نشد و بعد از تایید صلاحیت شدن از سوی نهادهای رسمی، اصولگرایان صلاحیت او را برای حضور در ائتلاف بزرگان نپذیرفتند و نام وی را از لیست جبهه متحد اصولگرایان خط زدند. در نتیجه نام علی مطهری از لیست سی نفره اصولگرایان تهران خط خورد تا بار دیگر ۳۰ تبدیل به عددی نمادین برای این نماینده مجلس و فعال سیاسی باشد.

رد صلاحیت در مجلس دهم
با پایان یافتن مجلس نهم، بازهم صلاحیت علی مطهری در هیات اجرای انتخابات رد شد. اما پس از خط خوردن نام وی از لیست اصولگرایان، نام او این بار در لیست اصولگرایان و اصلاح طلبان معتدل، لیست امید، وارد شد. لیستی که همگی آنها وارد مجلس شدند و توانستند مانع از ورود تمامی دیگر لیست اصولگرایان به مجلس شوند.

آراء علی مطهری در انتخابات مجلس دهم، یک میلیون بیشتر از دوره نهم بود. وی که در دوره اول انتخابات نهمین دوره مجلس توانسته بود ۴۴۶ هزار رای بیاورد و در دور در انتخابات مجلس دهم بیش از یک میلیون بر رای خود افزود و با ۱میلیون ۴۴۷ هزار رای روانه خانه ملت شد.

شروع حاشیه‌ها از همان ماه‌های نخست در مجلس دهم
در سال ۹۰ که استعفای علی مطهری در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. تنها ۳۱ نفر از نمایندگان مجلس موافق استعفای علی مطهری بودند و می‌خواستند او دیگر در مجلس حضور نداشته باشد و جز تعداد اندکی رای ممتنع، همگی خواستار ادامه فعالیت وی در مجلس شورای اسلامی بودن.

این روند در دهمین دوره مجلس نیز تکرار شد؛ محمدعلی پورمختار در گفتگو با فرارو از تهیه دو نامه علیه مطهری در مجلس خبر می‌دهد. وی در همین رابطه گفت نامه‌ای با امضای حدود ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس برای حذف علی مطهری از هیات رییسه مجلس، تدارک دیده شده است: تعدادی از نمایندگان مجلس با استناد به ماده ۲۶ ماده آیین‌نامه داخلی، خواستار سلب صلاحیت علی مطهری از حضور در هیات رییسه مجلس شدند.

اما پورمختار در ادامه نیز به فرارو گفت، نامه دیگری نیز با ۲۰ امضا علیه مطهری به هیئت رسیدگی به تخلفات نمایندگان مجلس تنظیم شده است.

پیش از این نماینده اصولگرا، گفته بود آقای مطهری برخلاف وظیفه خود که حفظ شأن و جایگاه مجلس است، عمل کرده و با این حساب، صلاحیت باقی‌ماندن در هیات رییسه مجلس را ندارد. نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ افزود:«درحال حاضر گروهی از نمایندگان خواستار بررسی صلاحیت علی مطهری در هیات ناظر بر رفتار نمایندگان بنابر ماده ۲۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شده‌اند«.

نامه‌هایی که خبر از پس گرفته شدن برخی از امضاهایش به گوش می‌رسد.

در همین باره رضا شیران خراسانی مدعی می‌شود: «آقای مطهری در زمان ریاستش در مجلس در غیاب آقای لاریجانی نمی‌تواند جلسه را اداره کند و جو مجلس متشنج می‌شود.» وی درباره علت امضاهای اخیر علیه لاریجانی می‌گوید: « هر دقیقه مجلس برای مردم هزینه دارد و کسی که نایب رئیس مجلس می‌شود، باید توانایی اداره جلسه را داشته باشد. به نظر می‌رسد آقای مطهری در اداره مجلس ضعیف است».

مخالفان علی مطهری تنها به امضاء نامه و اقدامات مسالمت آمیز بسنده نکرده و در حین نطق او فریاد «مرگ» سر دادند و شعار دادند «مرگ بر منافق». شعار مرگ بر منافق علیه فرزند کسی که پدرش را به واسطه خشونت منافقین از دست داده است در مجلس سر داده شد. گویا گروهی می‌خواهند به هر قیمت که شده است علی مطهری از مجلس کنار گذاشته شود و فعالیتش پایان بپذیرد اما گویا او همچنان بیدار است و به دنبال استیفای حقوق ملت.

علی مطهری سه شنبه در پاسخ به تذکر نقوی حسینی نیز می‌گوید «دایه مهربان‌تر از مادر نباشید». وی در همین رابطه گفت: « انگار جناب آقای نقوی هم نامه بنده را نخوانده‌اند. در جنایت‌کار بودن منافقان هیچ تردیدی نیست. گروه فرقان که پدر بنده را به شهادت رساند شاخه‌ای از منافقان بود و اکبر گودرزی رهبر گروه فرقان دوست نزدیک مسعود رجوی بود که با هم جلساتی داشتند. این مطالب روشن است و آقای نقوی دیگر نمی‌خواهد دایه دلسوزتر از مادر شود».

مسئولان جواب بدهند نه شعار
مطهری علیرغم همه هجمه‌هایی که به سویش شد همچنان بر حرف‌های پیشین خود اصرار دارد. او علیرغم آنکه بر این نکته صحه می‌گذارد که «در جنایت‌کار بودن منافقان هیچ تردیدی نیست» و از این نکته هم غافل نمی‌شود که «مسئولان توضیح دهند که در سال ۶۷ حکم اجرا شده در کمال احتیاط و با حکم شرعی بوده و هیچ ظلمی به کسی نشده یا اینکه اگر کسانی اعتراض دارند اعلام شود تا بررسی و پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا اگر قصوری شده جبران شود. بهتر است پرونده را ببندیم و اینقدر شعار ندهیم».

پایان...
مطهری تکلیف همه را با یک جمله مشخص می‌کند و می‌گوید: «من حرف خودم را می‌گویم و کاری به این ندارم که چه کسی مرا تحویل می‌گیرد.»

وی وقتی در برابر اتهام تناقض گویی قرار می‌گیرد می‌گوید: «گویی اگر از یک نفر انتقاد کردیم تا آخر عمر و در هر شرایطی باید انتقاد کنیم و اگر از کسی حمایت کردیم همیشه باید حمایت کنیم. زمانی که آنها در رأس قوه مجریه بودند طبعا انتقاداتی داشتم و اکنون که مظلوم واقع شده‌اند از آنها دفاع می‌کنم. »
فرارو
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: