« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
برگزاری یا عدم برگزاری، مسئله این است. ماجرای کنسرت‌ها ابعاد جدی‌تری به خود گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از  انتخاب، دولت اعلام کرده است به‌هیچ‌عنوان عقب‌نشینی نمی‌کند، از آن سو مخالفان هم ایستادگی می‌کنند. بلافاصله دو روز بعد از انتقاد ریاست‌جمهوری به لغو کنسرت‌ها و هشدار به وزیر ارشاد خود برای رعایت قانون، جمعی از مردم یزد و مشهد در اقدامی واکنشی، تجمع برگزار و بیانیه اعتراضی صادر کردند. حسن روحانی چند روز پیش با اشاره به حاشیه‌های ایجادشده درباره برگزاری کنسرت‌ها در کشور گفته بود: «یک جا می‌خواهد کنسرتی برگزار شود، مجلس قانون‌گذاری شکل می‌گیرد درحالی‌که ما مجلس شورای اسلامی داریم و هرکسی که صبح بیدار می‌شود و یک تریبون پیدا می‌کند، نمی‌تواند قانون‌گذاری کند و وزیر نیز نباید تبعیت کند چراکه وزیر باید تابع قانون باشد». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دیروز گفت: «عامل اصلی لغو کنسرت‌ها در مشهد مقدس، امام‌جمعه این شهر است که اجازه نمی‌دهد حتی کنسرت‌های سنتی و محلی نیز برگزار شود».

شورای هماهنگی نیرو‌های حزب‌الله، روز چهارشنبه اعلام کرده بود بعد از نماز جمعه؛ تجمع بزرگ مدافعین حرم رضوی در صیانت از هویت معنوی مشهدالرضا و دفاع از علمدار انقلابی شهر، حجت‌الاسلام علم‌الهدی، در مشهد برگزار می‌شود. آن طور که از اخبار بر می‌آید، شعارهای این راهپیمایی را «حمید استاد»، مسئول حزب‌الله مشهد، خوانده و بیانیه آن را «حسین الله کرم» قرائت کرده است. در این بیانیه آمده است: «درعین ناباوری در ایام ولادت تا زیارت مخصوص امام رضا شنیدیم که نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، منکر وجود حریم برای امام رضا شده است. ازاین‌رو ما راهپیمایان ضمن انزجار از این مواضع، خواستار اخراج علی مطهری از مجلس شورای اسلامی می‌باشیم». در ادامه این بیانیه آمده است: «اتحاد شکست‌خورده فتنه‌گران و حامیان دولت فکر می‌کنند مشهد تبدیل به مرکزیت نیروهای انقلابی و پایتخت اصولگرایان شده است لذا باید مدیریت سیاسی آن یعنی حجت‌الاسلام علم‌الهدی را در دعوای کنسرت‌ها در مقابل هنرمندان قرار دهند تا نتوانند در انتخابات آینده پیروز شوند».

صادر‌کنندگان این بیانیه در پاسخ به سخن حسن روحانی که گفته بود کشور یک مجلس قانون‌گذاری دارد، نوشته‌اند: «آیت‌الله علم‌الهدی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی استان، نماینده ولی‌فقیه و عضو مجلس خبرگان رهبری در راستای حفظ قداست شهر مقدس مشهد و حفظ هویت فرهنگی معنوی حریم امام رضا خواستار عدم اجرای کنسرت موسیقی شده است که هرگز به معنای قانون‌گریزی محسوب نمی‌شود». این بیانیه همچنین سخن اخیر وزیر ارشاد مبنی بر عقب‌نشینی‌نکردن دولت از ماجرای برگزاری کنسرت‌ها را ناشی از عتاب رئیس‌جمهوری و ترس از استیضاح علی مطهری تعبیر کرده است.

شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی شعار می‌داده‌اند: «غارت‌گر بیت‌المال مرگت باد ننگت باد. وزیر ارشاد ما خجالت خجالت. مدافعان حرم با داعشی می‌جنگند، منحرفان مجلس با این حرم می‌جنگند. پای شیطان از مشهد باید شود بریده، کنسرت لهوولعب، باید شود برچیده. حریم قدس مشهد جای لهوولعب نیست، در سایه این گنبد جای لهوولعب نیست».

یزد به راه مشهد می‌رود
خواست عده‌ای در برگزارنشدن کنسرت در شهرشان تبدیل به دومینویی شده که به برخی شهرهای دیگر هم سرایت کرده است. تاجایی‌که پنجشنبه، عده‌ای با تجمع مقابل سالن برگزاری کنسرت شهرام ناظری در شهر تفت استان یزد، به دنبال این بودند مانع حضور تماشاگران شوند. طبق برنامه قرار بود کنسرت ساعت هشت با مجوزهای لازم برگزار شود؛ اما عده‌ای با تجمع مقابل سالن کنسرت، با اقامه نماز قصد داشتند مانع برگزاری این کنسرت شوند. اگرچه درنهایت با تدابیری، کنسرت برگزار شد. اوایل خرداد امسال هم کنسرت مازیار فلاحی در یزد لغو شد. برخی رسانه‌ها تجمع تعدادی موتورسوار با حالتی تهدیدآمیز در فرودگاه را دلیل بازگشت مازیار فلاحی به تهران و لغو این کنسرت دانسته‌ بودند. کنسرت موسیقی ایرانی با صدای وحید تاج هم چندی قبل در یزد با اقدام نیروهای خودسر مواجه شد و درحالی‌که نوازندگان روی صحنه می‌نواختند، این خواننده اجازه رفتن روی صحنه را پیدا نکرد.


در ادامه دومینوی اعتراضی ائمه جمعه نسبت به برگزاری کنسرت، دیروز آیت‌الله ایمانی، امام‌جمعه شیراز هم گفت: «من از سر دلسوزی و نگرانی تقاضا می‌کنم برخی بحث‌های بیهوده در جامعه جمع شود. سؤال می‌کنم از ٨٠‌ میلیون نفر جمعیت چند نفر طرفدار پروپا قرص کنسرت هستند که برای آنان بحث باز کنیم و مورد دیگر اینکه کنسرت‌های تعطیل‌شده چند درصد کنسرت‌های در جریان است. آیا این به نان و آب و اشتغال ما بستگی دارد که گفتمان اصلی کشور شود». او هفته قبل هم گفته بود: «از آقای وزیر ارشاد سؤال می‌کنم اگر برگزاری کنسرت حلال است و جایز و بی‌ضرر، چرا خدمت امام رضا(ع) برگزار نمی‌شود؟ اگر حرام است و ضرر دارد، پس برای همه مسلمانان مضر است و حرام. حرام را توسعه ندهید و گناه را تشویق نکنید».

امام‌جمعه پنج شهر دیگر هم در روزهای گذشته به‌نوعی خواستار برگزارنکردن یا محدودیت در برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شهرهای خود شدند. حجت‌الاسلام «محمود حسینی»، امام‌جمعه سیرجان با انتقاد از اجرای کنسرت‌های مستمر در سیرجان گفته بود: «عده زیادی از مردم با مراجعه به ما خواستار توقف کنسرت‌ها هستند و شما قضاوت کنید حالا که دهه کرامت و میلاد امام رضاست، آیا شهر باید تبلیغات کنسرتی داشته باشد یا تبلیغات امام‌رضایی؟» حجت‌الاسلام حسن رمضان‌پور، خطیب جمعه خواف هم گفت: «نیاز امروز جامعه اسلامی ما برگزاری کنسرت نیست که برخی برای جلوگیری از برگزاری آن در مشهد مقدس جوسازی می‌کنند».

حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی، امام‌جمعه ارومیه هم با بیان اینکه محافل مختلطی که برگزار می‌شود و امنیت چنین محافلی توسط مسئولان ایجاد می‌شود، کار شایسته‌ای نیست، گفته بود: «تنها توجه به مسئله امنیت درست نیست و باید از محتوای برنامه‌ها به‌خوبی خبر داشت و در راستای ایجاد فضای معنوی در مراسم‌ها گام برداشت». حجت‌الاسلام «رضاسالاری»، امام‌جمعه عنبرآباد هم خطاب به مسئولان گفته بود: «چرا امروز دغدغه برخی از مسئولان نظام اسلامی برگزاری کنسرت شده و آیا برگزارکردن کنسرت یا روی‌آوردن جوانان ما به اعتیاد مشکل اصلی ماست». امام‌جمعه رامسر هم در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان با اشاره به برگزاری جشن هفته فرهنگی رامسر و کنسرت‌ها گفته است: «نباید در برگزاری جشن‌ها و کنسرت‌ها افراط صورت گیرد».

منبع/روزنامه شرق

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین