« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
یاداشت-حامد جمالی
حال که این سفر به عنوان اخرین مقصد دولت یازدهم واقع شده است امید می رود برکاتی جهت توسعه و عمران و ابادی این استان را در پی داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،حامد جمالی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز در نامه ای خطاب به رئیس جمهور ، به برخی اظهارات وی  در جمع مردم کهگیلویه و بویراحمد پاسخ داد:

متن نامه وی که یک نسخه از آن به پایگاه خبری آوای رودکوف ارسال شده به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اَقرَبُکُم غَدا مِنّى فِى المَوقِفِ اَصدَقُکُم لِلحَدیثِ و َاَدَّاکُم لِلاَمانَهِ و َاوفاکُم بِالعَهدِ و َاَحسَنُکُم خُلقا وَ اَقرَبُکُم مِن النّاسِ؛

نزدیک ترین شما به من در قیامت، راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد، خوش اخلاق ترین و نزدیک ترین شما به مردم است. (پیامبر اکرم)

ضمن عرض سلام خدمت مردم فهیم و شهید پرور استان کهگیلویه و بویر احمد، لازم می دانم در راستای سفر ریاست محترم جمهور و هیئت همراه به استان کهگیلویه و بویر احمد، نکاتی را خدمت شما ملت شریف ایران عرض نمایم.

مقدم ریاست محترم جمهور و هیئت دولت را به استان کهگیلویه و بویر احمد خیر مقدم عرض می نماییم. گرچه انتظار می رفت بنا به تدبیر، استان کهگیلویه و بویر احمد به دلیل عمق محرومیت و داشتن پتانسیل و ظرفیت های لازم برای توسعه مقصد اول دولت تدبیر و امید می بود، ولی حالا که این سفر به عنوان اخرین مقصد دولت یازدهم واقع شده است امید می رود برکاتی جهت توسعه و عمران و ابادی این استان را در پی داشته باشد.

بنا به رسالت خود وظیفه می داند مطالبی را جهت تنویر افکار عمومی در خصوص سخنان ریاست محترم جمهور در سفر به استان کهگیلویه و بویر احمد به اطلاع ملت عزیز ایران خاصه قشر فرهیخته و تحصیل کرده برساند.

    رئیس جمهور فرمودند که موانع تبادل برای بانک های کشور در دنیا برداشته شده است و برای ارتباطات بانکی مشکلی نداریم. اما واقعیت امر و انچه که در صحنه عمل به چشم می خورد و وجود دارد خلاف این گفته را اثبات می نماید چرا که تا کنون کشور های طرف مذاکره ایران از ترس امریکا حاضر به مبادله مالی و گشایش سیستم بانکی با ایران نیستند. که طبق گفته اقای سیف رئیس بانک مرکزی همین دولت با توجه به سفر سراسیمه ای که به خزانه داری امریکا برای برقراری سیستم سوئیفت و تبادل بین بانکی داشتند، متاسفانه دیدار با کدخدا برای بانک های ما نتیجه ای در بر نداشت و اقای سیف در همان جا در گفتگو خبری که داشتند، فرمودند که برجام برای ملت ایران به معنای هیچ می باشد و متاسفانه سامانه سوئیفت برقرار نشده است.

در مورد فروش نفت، اقای روحانی فرمودند که ما در فروش نفت مشکلی نداریم، طبق امار بانک مرکزی باید گفت که فقط ۱٫۹ درصد از درامد حاصل از فروش نفت خام در سه ماه پایانی سال ۹۴ وصول شده است که این بیانگر این است که هنوز بانک های خارجی در دوران پسا برجام روابط مالی خود را با ایران برقرار نکرده اند. به عنوان مثال کشور هند چندی پیش امادگی خود را برای پرداخت پول نفت که به ایران بدهکار بود، اعلام کردند. ولی متاسفانه بدلیل برقرار نبودن همین سیستم های بانکی نتوانست پرداخت کند.

    اقای رئیس جمهور از تورم حرف زدن و فرمودند که تک رقمی شده است. اما نفرمودند که وضعیت رکود در کشور چطور می باشد؟ اقای رئیس جمهور مدتی پیش در وزارت ارتباطات فرمودند که از رکود عبور کردیم ولی چند روز بعد چهار وزیر همین دولت در مورد تشدید رکود در کشور به ایشان نامه نوشتند. اقای رئیس جمهور در زمان انتخابات گفتند که وضعیت اقتصادی کشور را جیب مردم مشخص می کند نه امار و ارقام و لازم نیست که حتما مسائل تخصصی اقتصاد را بدانیم. الان اقای روحانی، جیب مردم چه وضعیتی را نشان می دهد؟ جناب اقای رئیس جمهور، طبق گفته خودتان، باید خدمتتان عرض کنم که مشکلات اقتصادی مردم با این امار و ارقام حل نمی شود و الان تا دهک های هفتم جامعه از نظر اقتصادی زیر فقر قرار گرفته اند و دهک های بعدی در حال سقوط می باشند.

    رئیس جمهور در مورد سفر هیئت های متعدد تجاری خارجی و رونقی که در بازار اقتصادی کشور و کارخانجات بوجود امده است، صحبت کردند. ولی رهبر معظم انقلاب در این مورد فرمودند که نباید به این امد و رفت ها دل خوش کنیم چون اکثر انها فقط هزینه روی دست کشور می گذارند و سودی برای کشور ندارند. همانطور که میدانید در وضعیت فعلی شاهد بسته شدن اکثر کارخانه ها، حتی انهایی که قدمت زیادی دارند، می باشیم. بطوریکه انهایی هم که فعال می باشند، با حدقل ظرفیت تولید خود کار می کنند. به عنوان نمونه شرکت ارج که چندی پیش تعطیل شد و حتی  شرکت ذوب اهن اصفهان که در  ورودی ان نوشته   "خط مقدم جبهه صنعت” در حال حاضر ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان ضرر می دهد. الان باید از دولت پرسید با سیاست در های باز که اعمال کردین و این همه هیئت تجاری که امار می دهید، از کدام رونق اقتصادی در کشور حرف می زنید؟ با این همه تعطیلی کارخانه ها که اینقدر بیکاری بوجود اورده است، از کدام اشتغال جوانان ایران سخن به میان می اورید؟

 اقای روحانی از برجام سخن گفتند و فرمودند که نسبت به ان خوشبین هستیم. باید خدمتتان عرض کنم که در این دولت اقای روحانی، دولت در وزارت خارجه و وزارت خارجه هم در بحث برجام خلاصه شد و تنها نتیجه ان هم به فرموده رهبر معظم انتقلاب برای ملت ایران فقط و فقط اثبات بدعهدی امریکا و کشور های غربی بود و تجربه ای برای کسانی که در بدعهدی و دشمنی امریکا و دوستانش با این مردم در شک و تردید بودند.

 این اقایان وزارت خارجه که اقای روحانی به عنوان قهرمان ملی از انها یاد می کند، می توانند از دستاوردهای برجام برای ملت ایران بگویند؟ ایا می توانند الان از عکس العمل هایی که ما در مقابل بی توجهی غرب نسبت به تعهداتشان می توانیم داشته باشیم، بگویند؟ ایا به غیر از فشار های ایمیلی که دوستان وزارت خارجه زحمت می کشند نصف شب به کدخدا و دوستانشان می اورند، برای پیگیری حقوق ملت ایران دیگر چه فشارهایی را اعمال می کنند؟ دولتی که صادرات پسته به امریکا را به عنوان دستاورد برجام بیان می کند و چندی بعد حتی تعرفه همان صادرات پسته هم توسط کنگره امریکا سه برابر می شود و متوقف می شود، می توانند بفرمایند که مشخصا دیگر چه دستاورد هایی برای ما داشته است؟ ایا می توانند بفرمایند که به ازای خارج کردن اورانیوم ها و با بتن پر کردن نیروگاه ها، چه چیزی بدست اورده ایم؟ می توانند پاسخ دهند که چطور با وارد کردن ژنرال های خود در دستگاه دیپلماسی و وزارت نفت و با برداشته شدن تحریم ها، چطور نفت ۴۰ دلار فروخته می شود؟

    اقای رئیس جمهور در مورد برداشته شدن تحریم ها و گشایش درهای کشور های مختلف دنیا به روی ایران سخن گفتند. اما متاسفانه در این مورد هم در عمل شاهد تناقضاتی هستیم. در دوران پسا برجام همانطور که امار نشان می دهدند، تحریم های علیه ایران نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر شده اند. در دولتی که ادعا دارد که روابط دوستانه ای با اکثر کشورهای دنیا ایجاد کرده است و عزت را به پاسپورت های ایرانی برگرداننده است چطور باید شاهد باشیم که کشوری مثل جیبوتی ما را تحریم و کشوری مثل بحرین کاردار ما را اخراج می کند و یا حتی دولت عربستان به وزرای کشور ما ویزا نمی دهد، بی چگونه در دوران پسا برجام اینقدر تحریم دوباره در کنگره امریکا علیه ما وضع شده است؟

    اقای روحانی از رشد اقتصادی در کشور حرف زدند ولی اگر نگاهی به امار بانک مرکزی همین دولت بیندازیم می بینیم که بدهی دولت به سیستم بانکی از سال ۹۲ تا کنون دو برابر شده است. اگر امار و ارقام هزینه های جاری دولت و هزینه های عمرانی ان را طبق امار بانک مرکزی مقایسه کنیم متوجه می شویم که هزینه جاری دولت روحانی در سه سال گذشته ۴۳۳ هزار میلیارد تومان و ۷۹ هزار میلیارد تومان هم صرف هزینه های عمرانی شده است. چطور چنین دولتی با این رویه در مورد اقتصاد مقاومتی و اشتغال جوانان حرف می زند؟ چطور در مورد رشد اقتصادی سخن به میان می اورد؟

    اقای روحانی امروز دوباره وعده های دور و درازی طبق معمول به مردم دادند. برای شش ماه یا یک سال اینده قول هایی برای طرح ها  می دهند. ولی امیدواریم از جنس قول هایی که در زمان انتخابات به مردم شریف ایران دادند که مشکلات اقتصادی در ۱۰۰ روز حل شود، نباشد! و برای دل خوشی مردم تا زمان انتخابات اتی و صرفا وعده های انتخاباتی نباشند.

جناب اقای رئیس جمهور گرچه باید اذعان کرد که بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به تحریم ها برمیگردد همانطور که اکثر کارشناسان اقتصادی بر این امر تاکید و صحه گذاشتند و رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که به توان داخلی تکیه شود ولی دلت این همه اصرار جنابعالی که همه مشکلات را به تحریم ها گره زده اید تا جاییکه اب خوردن را به تحریم ها ربط داده اید برای ما قابل هضم و حل نیست، لذا باید جنابعالی به عنوان رئیس دولت بپذیرید که حل مشکلات اقتصادی کشور در دست دراز کردن در مقابل دشمنان غدار این ملت و دیپلماسی التماس نمی باشد. جناب اقای رئیس جمهور مدتی است که دیگر گفتار درمانی سودی ندارد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری وقت اقدام و عمل می باشد.

اما در پایان باید گفت که تاریخ سفر دکتر روحانی به استان ما خود گویای خیلی از مسائل می باشد و بویزه از اهمیت ان برای دولت می باشد و همانطور که در صحبت های رئیس جمهور شاهد بودیم حتی در تلفظ اسم استان ما هم دچار مشکل بودند و نشان از نام نا اشنای این استان محروم برای ریاست محترم جمهور می باشد. باید خدمت دولت عرض کنم همانطور که خود هیئت دولت از مدیران ضعیف و خسته رنج می برد، استان ما هم از این مسولان ناتوان رنج تاریخی می کشد.

با تشکر/ حامد جمالی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: