« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳
برای استجابت دعا برخی آداب موثر و تسریع کننده اند
دیگر ادب که بسیار مهم است اینکه قبل از دعا تسبیح خدای گوید و صلوات فرستد و پس از آن نیز صلوات بفرستد...
پایگاه خبری آوای رودکوف :براستی چرا باید دعا کنیم؟ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «دعا مخ (مغز) عبادت است.»

این برای آن است که مقصود از عبادت، عبودیّت است و عبودیّت زمانی حاصل می شود که انسان به خُردی و شکستگی خود و عظمت خداوند متعال پی ببرد. و در دعا هر دوی این اهداف حاصل می شود. لذا هرچه تضرع بیشتر باشد ثمره دعا بیشتر خواهد بود.

برای استجابت دعا برخی آداب موثر و تسریع کننده اند:

- دعا در اوقات شریف

یکی از آداب مهم دعا این است که آن را در اوقات سفارش شده از یاد نبریم. در روایات به برخی ایام اشاره شده از آن جمله اند: دعا در روز عرفه، ماه مبارک رمضان و علی الخصوص شب های قدر، روز جمعه، سحر و بعد از نمازهای یومیه و...

- بلند کردن دست رو به آسمان

از دیگر آداب دعا بلند کردن دست ها به سوی آسمان است و در روایت است که خداوند کریم تر است از آنکه دستی برای درخواست به سویش دراز شود و آن را خالی بگذارد.

همچنین رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر که دعا کند از سه چیز خالی نماند:
۱- یا گناهانش بیامرزد
۲- یا در حال، خیری به وی رساند
۳- یا در آینده خیری به وی رسد.

- اطمینان به دعا
دیگر از آداب دعا این است که یقین به ثمره دعایش داشته باشد و شک و تردید در دل راه ندهد و بداند که دعایش اگر امروز به هر دلیلی اجابت نشد مطابق فرمایش نبوی در آینده بهتر از آن می رسد.
- تضرع و اصرار
دو ادب دیگر دعا کردن این است که اولا دعا را با زاری و تضرع و خشوع بیان کند و ثانیا بر دعایش اصرار و الحاح نماید. اما بداند که وقت اجابت مناسب را خدا بهتر می داند و بگوید: «الحَمدُللّهِ علی کُلِّ حالٍ.» در هر زمانی خدا را شاکرم.

- صلوات در پیش و در پس
دیگر ادب که بسیار مهم است اینکه قبل از دعا تسبیح خدای گوید و صلوات فرستد و پس از آن نیز صلوات بفرستد. روایت است که خدای تعالی کریم تر است از آنکه بین دو دعای مستجاب (صلوات یعنی درود بر پیامبر (ص) و آلش و قطعا مورد اجابت واقع می شود) یک دعا را بی ثمر و بدون اجابت رها نماید.

و در خبر است که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله پیش از دعا کردن این جمله را بیان می فرمودند:
«سُبحانَ رَبِّی الأعْلَی الْوَهّاب»
تراز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: