« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۴۱۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
یاداشت-صفا فضیلت خواه
در حالی به انتخابات سال 96 نزدیک می شویم که قشر ضعیف و متوسط جامعه ایرانی مردد و دچار شک و تردید برای انتخاب مجدد حسن روحانی رئیس جمهور دولت تدبیر و امید هستند
پایگاه تحلیلی خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir،

صفا فضیلت خواه کارشناس ارشد علوم سیاسی: در حالی به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نزدیک می شویم که قشر ضعیف و متوسط جامعه ایرانی مردد و دچار شک و تردید برای انتخاب مجدد حسن روحانی رئیس جمهور دولت تدبیر و امید هستند رئیس جمهوری که در خرداد 92 با شعار باز کردن قفل های بسته شده بر تمام زوایای زندگی جامعه ایرانی با کلید وارد شد و توانست گوی سبقت را در انتخاباتی که همگان انتظار به دور دوم کشیدن را داشتند با کمک انصراف محمد رضا عارف از دیگر کاندیدها برباید و امید را به چشمان خسته جامعه ایرانی تزریق کند .

روحانی اگر چه تمام خواسته های سیاسی جریان اصلاحطلبی را نه در کارنامه و نه در آینده توان جوابگویی نداشت اما جریان اصلاحطلبی با تعدیل خواسته های خود تمام قد خود را هزینه وی کرد  و با روحانی مجددا به سپهر سیاسی جامعه برگشت .

 روحانی در ابتدای راه با شعار پوپولیستی حل کردن مشکلات در 100 روز سطح انتظارات را از خود دوچندان کرد و بسیار واضح و مبرهن بود که مشکلات و قفل های ایجاد شد و انباشت مشکلات ناشی از هشت سال مدیریت ناکارامد در 100 روز امکان پذیر نیست .

دولتی که حسن روحانی خرداد 92 تحویل گرفت چه از منظر کارآمدی داخلی و چه کارآمدی خارجی مریض الاحوال و بسیار شکسته و فرتوت و بی رمق بود . دولتی که با تورم افسار گسیخته ، اختلاس های میلیارد ، کاهش تولید ، صندوق ذخیره خالی ، نارضایتی عمیق داخلی از وضعیت موجود ،خالی بودن بازار هر روز از یکی ازکالاها و مایحتاج زندگی روزمره مانند برنج و روغن و گوجه و و و و در عرصه خارجی وضعیت بسیار بغرنجتر از وضعیت داخلی چون تحریم های شدید ناشی از کاغذ پاره ها ، تنش شدید در روابط خارجی ،انزوای سیاسی ، نزدیکی به دولت های ذره و نیازمند به کمک های مالی ایران و دوری از دولت های توانمند اقتصادی ،کاهش شدید پرستیژ جامعه ایرانی در عرصه بین الملی ،بلوکه شدن اقتصاد ایران در روابط اقتصادی جهان پیرامون و مشکلات ریز و درشت مواجه شده بود دولت روحانی اگر چه نتوانست در 100 روز ابتدایی سروسامانی کامل به جامعه تزریق کند اما اگرامروز را با خرداد 92 مقایسه کنیم در وضعیت مطلوبی به سر میبریم و از سراشیبی سقوط به سر منزل مقصود اگر نرسیده آیم اما در حال حرکت در سیر صعودی هستیم .

 دولت روحانی در عرصه داخلی بسیار دقیق و توانمند توانست تورم افسار گسیخته را درمان کرده و ثبات و آرامش را برفضای اقتصادی جامعه حاکم کند ،ثبات مدیریت را در جامعه احیا کند ،نوعی تعدیل در چینش نیروها ایجاد نماید و با وجود مجلسی کاملا مخالف و سنگ انداز در مسیر اهداف دولت و کاهش شدید قیمت نفت بسیار مدبرانه آرامش را بر زندگی روزمره مردم خود فراهم نمآید اگر چه سیاست های اقتصادی دولت مانند کاهش نقدینگی برای کنترل تورم و کاهش ناگهانی قیمت نفت در معادلات بین المللی دست دولت را برای تزریق منابع مالی به بازار کند کرد و نارضایتی مردمی را در جامعه فراهم آورد اما در هر دو مورد دست دولت کوتاه و راه و چاره ای دیگر پیش رو نداشته است . دولت در عرصه سیاست گذاری خارجی بسیار توانمند تر ، دقیقتر و کاراتر عمل نمود و توانست گره های کور پرونده هسته ایران را که هشت سال بر تارک آن بافته شده بود و حل کردن آن را اگر نگوییم غیر ممکن بلکه بسیار دشوار کرده بود با ظرافت خاصی پایان پذیرد و ضمن حل وفصل پرونده هسته ای هم از انزوای سیاسی خارج شود و هم حق داشتن انرژی هسته ای صلح آمیز خود را به جامعه جهانی دیکته کند .

 حل پرونده هسته ایران و بازگشت به آغوش جامعه جهانی فضای شور و نشاط را در جامعه ایرانی به وجود آورد تا جایی که اکثر مردم تا صبح بیدار و چشم انتظار هنرنمایی تیم سیاسی دولت روحانی بودند که سرانجام به منزل مقصود رسید و کمر خمیده جامعه ایرانی را از زیر تحریم های ظالمانه و کمر شکنانه خارج ساخت و پول های بلوکه شده ایران را به جامعه بازگرداند روابط سیاسی ایران را گسترش دهد و جامعه جهانی را به تحسین و نگاه مثبت به ایران و ایرانی وادارد . اگر چه دولت روحانی دارای نقصان و مشکلاتی و ضعف هایی بوده و هست اما سیگنال های رسیده از وی نشان دهنده بازگشت قطار از ریل خارج شده به مسیر حرکت خود است .

 اگر چه اقدامات دولت روحانی مانند کاهش نقدینگی برای تورم و کاهش ناگهانی قیمت نفت در بازار بین الملل عرصه را برای تحرکات مالی بازار و رونق اقتصادی با مشکل مواجه کرد و وضعیت سخت اقتصادی را بر مردم جامعه ما تحمیل کرده است که کنترل هریک از این موارد از عهده دولت روحانی خارج بوده است اما در تمام عرصه ها موفق و کارآمد عمل کرده است . مشکل جامعه من فراموشی سریع آن همه شرایط سخت و به ذهن سپردن پول های بادآورده تزریق شده به بازار ناشی از افزایش عجیب قیمت نفت در دولت قبل هست اما آن همه ثروت هنگفت به جای تولید بیشتر ،کارافرینی، سرمایه گذاری، آینده نگری، تضمین آینده، بهروری، رفاه ،  نبوغ تکنولوژی و صنعت،   فرار از رکود ،بهبود کیفیت زندگی جامعه ایرانی در زمینه های بهداشت آموزش و ووو منجر به اختلاس های میلیاردی و تورم افسار گسیخته و سیر شدن شکمهایمان در کوتاه مدت منجر شد. دیگر وضعیت بغرنج سیاست خارجی و تنش در روابط خارجی تحریم های کمر شکن و نگاهای منفی جامعه جهانی به جامعه ایرانی ناشی از سخنان نسنجیده دولت قبل در اذهان مردم این دیار به یادگار سپرده نشده است .

چرا که در دوئل به ذهن سپردن مسائل اقتصاد و هر شاخص دیگری مردم فقط مسائل اقتصاد را به ذهن میسپارند . حال جامعه ایرانی و به خصوص نخبگان آن در یک پیچ تاریخی قرار گرفته اند تا انتخابات یازدهمین دور ریاست جمهوری فاصله اندکی مانده است جریان مخالف دولت صرفا برای کسب مجدد قدرت به هر دری میزنند و از هر حربه ای برای به گل نشستن کشتی دولت روحانی استفاده میکنند چنان تشنه قدرت هستند که با وجود اذعان به تدبیر و درایت دولت روحانی در حل مشکلات و اظهر بودن مشکلات بوجود آمده از دولت قبل جهت کسب قدرت ، منافع خود را بر منافع مردم ارجح دانسته اند . امروزه با کوبیدن بر طبل رکود اقتصادی و کاهش نقدینگی و در مشقت قرار گرفتن مردم و یادآوری دوران کذایی بهبود اقتصادی دولت قبل خواهآن بازگشت به دوره احمدی نژاد هستند عامه مردم هم متاسفانه ریخت و پاشهای اقتصادی و زودگذر و نسنجیده آن دوره را به دلیل مشکلات اقتصادی آشکار امروز بسیار پررنگتر می بینند و تورم افسارگسیخته و معضلات عديده سیاست خارجی و تحریم ها و تنشها را به فراموشی سپرده اند.

نخبگان امروز وظیفه سنگینی دارند و در یک پیچ تاریخی قرار گرفته اند آنها وظیفه دارند با یاداوری هشت سال مدیریت بیمارگونه و مشکلات جامعه ایرانی  ناشی از  ناکارآمدی دولت سابق و آن  همه سختی که برمردم وارد آمده را بازگو نمایند  . و با بیان اقدامات سنجیده و کارآمد  اعتماد مردم را بر دولت روحانی جلب نمایند . باید یادآور شوند که سیگنال های رسیده از دولت روحانی مانند بسط فضای آرامش در جامعه، کنترل تورم افسار گسیخته، پرهیز از هیاهو در عرصه بین المللی، تنش زدایی ،گسترش عمیق روابط دیپلماتیک، احیای پرستیژ از دست رفته جامعه ایرانی، لغو کاغذ پاره ها ی تحریم و و نشان از احیای زیر ساخت های لازم برای توسعه جامعه در آینده می دهد اگر چه اقدامات روحانی در کوتاه مدت سختی و مشقت را بر جامعه ایرانی مستولی کرده است اما به واقع در بلند مدت سودی سرشار به جامعه ما تزریق میکند اگر چه عوام خواهان سود و رفاه زودرس و آنی هستند اما نخبه باید سختی امروز را برای رفاه فردا به تحمل بنشیند و وظیفه نخبه توجیه  صبورانه عوامی است که قصد دارند قطار اقدامات سنجیده دولت را زمینگیر و دوباره به کسی قانع شوند که فقط به فکر سیر کردن شکمهایشان تا شام شب است.                  
   
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
0
0
جناب نویسنده؛
«مشک انست که ببوید، نه آنکه عطار بگوید» این که خودتان بنشینید و تعریف و تمجید کنید درست نیست بهتر است:
*به جیب مردم نگاه کنید
*کار و اشتغال که رخت بر بست و کارخانه ها یکی یکی دارند تعطیل می شوند.
*استخدام که نیست.
*پروژهای عمرانی هم تعطیل شد.
*نقدینگی در بازار صفر است یعنی در واقع قدرت خرید مردم به صفر رسیده آن موقع شما از کنترل تورم صحبت می کنید.
*بازار مسکن تعطیل شد کارگران بیکار شدند.مدارس سرانه ندارندو.....
*حقوقهای نجومی در این دولت هم که داد تمام ملت و رهبری را در آورد......
*برجام هم که فرجامی نداشت و بقول مقام عظمای ولایت:برجام هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم نداشت وی در سخنان اخیر خود ؛گذشت بیش از ۶ ماه از آغاز اجرای توافق هسته ای را یادآور شدند و سؤال کردند: مگر بنا نبود تحریم های ظالمانه رفع شود تا در زندگی مردم اثر بگذارد آیا پس از ۶ ماه هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم دیده می شود؟ اگر نقض عهد امریکایی ها نبود آیا دولت نمی توانست در این مدت کارهای فراوانی انجام دهد؟
ج همت تبار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
0
0
جناب آقای فضیلت : مردم ما خود بهترین تحلیلها را دارند و قاضی های خوبی هستند برکات و رحمتهای دولت سابق هرگز از ذهن افراد منصف و مومن خارج نخواهد شد ضمنا رفتار هرکس باید معرف و بیانگر فضایل و منزلت او باشد نه اینکه دیگران از او تعریف کنند.

هر چیز باید خودش خاصیت خود را نشان دهد. با تعریف کردن و گفتن این که چنین است و چنان است، نمی توان به خصوصیات و ویژگی های چیزی اضافه کرد.
بیغش سرآسیابی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
0
0
درود بر استاد شیوا سخن.بیان شما متین و گویای واقعیت بود.ولی تا وقتی که قیمت رأی یک انسان برابر با شارژ ۲۰۰۰تومنی است.تو خود مفصل بخوان ...
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
0
0
عالی متشکریم
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
0
0
جناب فضیلت، هرچه ملت می کشند از دست همین افرادی است که شما نخبه می دانیدشان. عقل و شعور مردم خیلی بالاست و نیاز به دلسوزی شما ندارد
عبدالله محب علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
0
0
با سلام جناب فضیلت ببخشید ولی فکر کنم حافظه حضرتعالی دچار تصادف شده ؛؛ یقینا یادآوری میشود 1_ چرا زمانی که همه دم از خزانه خالی میزنند کسی حاضر به مناظره با وزیر اقتصاد دولت قبل در این خصوص نشد 2_ جیبوتی را بلدید کجاست؟ 80 هزار نفر دارد ؛؛ با ایران قطع رابطه کرد 3__ حادثه منا و پیگیری آن ناشی از ضعف کدام دولت است 4_ واقعه فرودگاه جده. و عدم توانایی پیگیری با دولت قبل بود؟ 5_ رکود و شعارهای ازبین هودی خروج از تورم کجاست؛؛ 5_ فیش های نجومی که صادر شد کجاست __ تازه از اینها بگذریم شعار دم کدخدا را ببینیم همه چیز حل است چشد نتیجه؟؟ حتی خود مسئولان علیرغم تذکرات مقام معظم رهبری دارند اعتراف به عدم نتیجه میکنند ؛؛ عربستان __ جیبوتی؛؛ امال رات ؛؛ و،،،،،،،،،،،، نتیجه بحران شد که بعد از کشتن حجاج حد ود 40 سال پیش امسال حج نداریم و باید ازکشورهای دیگر قاچاقی بریم حج. ،، زمان دولت قبل نفت 110 دلار تحویل داده شد ولی حالا نتیجه ارتباطات و سیاست خارجی شد 40 دلار ؛؛ بسه یا بازهم از کلکسیون افتخارات دولت تدبیر و امید اصلاحات یادآوری کنم؟؟؟؟؟
م . رجبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
0
0
عبدالله خان خیلی تاسف میخورم برات شما همان مستحق احمدی نژاد هستید برو حج قاچاقی تا مشکلاتت حل بشه یه سر هم به جیپوتی همون جایی که احمدی نژادبراشون مجلس ساخت و از همان مجلس با ایران قطع رابطه کردند بزن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
0
0
کر صفا تو که اصلاحاتی نیستی
پاسخ ها
لنده
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
چگونه کشفیدی که صفا اصلاحاتی نیست؟!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: