« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
خلاء قانونی برای حمایت از محیط بانان
جمع کثیری از دوستداران محیط زیست کشورمان با پیوستن به کمپینی تحت عنوان «پویش اصلاح قوانین در حمایت از محیط بانان و جنگل بانان ایران» در شبکه اجتماعی تلگرام، خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی و معیشتی حافظان تمامیت ارضی ایران عزیز شدند.
مؤسس پویش «اصلاح قوانین در حمایت از محیط بانان و جنگل بانان ایران» در تشریح نحوۀ شکل گیری این کمپین محیط زیستی می گوید: شنیدن خبر تکان دهنده شهادت مظلومانۀ محیط بانان، مصادف با روز شهادت امام علی(ع) بود. خبر دردناکی بود. به عنوان یک وکیل دادگستری و یا حتی یک انسان، فارغ از همۀ تعلقات به این فکر می کردم که نباید دست روی دست گذاشت و باید حرکتی کرد تا خون این عزیزان، بی ثمر به روی زمین ریخته نشده باشد. بنابراین با یکی از همکاران به نام آقای پیمان حاج محمود عطار و برخی دیگر از دوستان و همکاران با مشورت های فراوان این نتیجه حاصل شد که سرانجام باید اقدامی در راستای حمایت از محیط بانان مظلوم وطن انجام داد و این افراد نباید مظلومانه مورد ستم قرار گیرند و داد محیط بانان حداقل باید به گوش مردم و مسئولان برسد.

عبدالحمید شبیری در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: در این راستا پیشنهاد تشکیل پویش تلگرامی مطرح شد و در شب شهادت حضرت امام علی(ع) با دعوت از همکاران، دوستان و آشنایان نزدیک، این پویش تلگرامی آغاز به کار کرد که برخلاف انتظاری که می رفت این حرکت کاملاً خودجوش با استقبال بسیار دلگرم کننده ای مواجه شد و از همان شب با عضویت افراد در گروه تلگرامی، سیل اسامی در حمایت از محیطبانان و جنگلبانان سرازیر می شد تا جاییکه برای درج اسامی و انتقال روی کانال تلگرامی پویش که به منظور ثبت اسامی تشکیل شده بود، با مشکل مواجه شدم. به همین جهت با پیوستن تعدادی از اعضای پویش وعلاقمندان به محیط زیست و حامیان محیط بانان، تیم مدیریتی پویش شکل گرفت و باعث کنترل شرایط و اجرای مناسب و منطقی ثبت نام و هدایت گروه گردید.

این پویش توانسته تا حدی درد و رنج عزیزان محیط بان و جنگلبان را مطرح کند
این حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه سرکار خانم حنا ترکمن و آقایان سید مجید میرغضنفری و مسعود نوروزی، میعاد شبیری و خانم فرزان قلندری در این مرحله جهت اداره کمپین اعلام همکاری کردند، ادامه داد: فعالیت این کمپین تاکنون ادامه پیدا کرد و امروز اعضای ثبت نام شده این کمپین قریب به 9000 نفر نایل گردیده است و به نظر می رسد این پویش توانسته تا حدی درد و رنج عزیزان محیط بان و جنگلبان را مطرح کند.

حمایت چهره های مشهور ملی از کمپین
وی در پاسخ به این سؤال که چه چهره ها و شخصیت های مشهوری تاکنون به این کمپین پیوسته اند، اظهار داشت: در حقیقت این پویش با دوری جستن از مناقشات سیاسی و جناحی از ابتدا و با دقت از آن اجتناب نمود و با تأسی از همین رویه هیچ کمک مادی و معنوی نیز تاکنون از هیچ فرد و نهادی دریافت نکرده است، اما از همان لحظات اولیه که بحث کمپین مطرح شد، استاد رضا کیانیان، هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون به این کمپین پیوستند و بعد از ایشان جناب آقایان کیومرث پوراحمد، کارگردان بنام ایرانی، رضا ایران منش، بازیگر سینما و تلویزیون و جانباز شیمیایی، سرکار خانم مهرانه مهین ترابی، پیشکسوت بازیگری سینما و تلویزیون، آقایان جهانگیر الماسی، آرش تقی پور، پیمان قاسم خانی، و خانم بهاره رهنما از بازیگران توانمند سینما و تلویزیون همچنین خانمها بهار ارجمند، ساناز سماواتی، مرجان سپهری و آقای مهران نایل از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون به این کمپین تاکنون پیوسته اند.

مسؤول پویش «اصلاح قوانین در حمایت از محیط بانان و جنگل بانان ایران» اضافه کرد: از بین عوامل فنی سینما، آقایان مهران و مهرشاد ملکوتی، هادی ساعد محکم از صدابرداران و صداگزاران به نام سینما و تلویزیون، سرکارخانم الهام پیرهادی و آقایان حمیدرضا تفرشی، فرزین فرزدنیا تهیه کننده و مدیر تولید سینما و تلویزیون، همچنین آقایان حسین ریگی، علی فخر موسوی، امیر شاداب، مسعود اعرابی نویسنده و کارگردانان سینما و تلویزیون تاکنون به پویش حمایت از محیط بانان پیوسته اند.

شبیری ادامه داد: در این میان سرکار خانم دکتر زهرا هراتیان، رئیس مرکز پزشکی فدراسیون جهانی فوتبال فیفا(ایفمارک) و سرکار خانم دکتر سارا مهدوی ادیب، محقق، نویسنده و نقاش صاحب سبک کشورمان، آقای هومن افاضلی، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال امید ایران، آقای سامان گلریز محقق، مؤلف و کارشناس ارشد تغذیه از جمله افرادی بودند که رسماً حمایت خود را از پویش اصلاح قوانین در حمایت از محیط بانان و جنگل بانان اعلام کردند و عضو آن شدند.

دعوت از فعالان محیط زیست برای پیوستن به پویش
وی همچنین از اعلام حمایت جمعی از فعالان محیط زیستی کشورمان از پویش «اصلاح قوانین در حمایت از محیط بانان و جنگل بانان ایران» خبر داد و گفت: از فعالان و حامیان محیط زیست نیز جمعی از محیط بانان و جنگلبانان، تعدادی از مدیران ادارات در شهرستان ها و حتی تعدادی از شکارچیان به این کمپین پیوسته اند و حمایت خود را از آن اعلام کرده اند.

این حامی محیط بانان کشورمان با دعوت از کلیۀ فعالان محیط زیست کشورمان برای پیوستن به پویش «اصلاح قوانین در حمایت از محیط بانان و جنگل بانان ایران» تأکید کرد: ادامۀ این راه به تنهایی میسر نیست و این کمپین دست یاری فعالان و حامیان محیط زیست کشورمان را جهت عضویت و پشتیبانی از محیط بانان و جنگلبانان می فشارد.

وی افزود: هرکسی که دل در گرو حفظ و حراست از این میراث رو به نابودی دارد و برای جلوگیری از زوال تن رنجور آن و آسیب های زیست محیطی که به طور مستمر با آن مواجه است رنج می برد و دل می سوزاند می تواند به این پویش بپیوندد وهرکس که فکر می کند محیط زیست این کشور نیازمند حمایت و حفاظت است از او استقبال کرده و دستش را به گرمی می فشاریم.

محیط زیست قطعاً میراثی برای آیندگان این سرزمین است

شبیری در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم شکل گیری پویش «اصلاح قوانین در حمایت از محیط بانان و جنگل بانان ایران» پرداخت و تصریح کرد: محیط زیست قطعاً میراثی برای آیندگان این سرزمین است. سرزمین ایران در یک منطقه جغرافیایی کم آب واقع شده است. در عین حال که طبیعت و حیات وحش سرزمین ایران منحصر به فرد است اما این میراث در حال نابودی است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مردم ایران باید در این زمینه آگاه شوند، خاطرنشان کرد: یک نمونه واضحی در این زمینه وجود دارد و آن استفاده از کمربند ایمنی بود که وقتی مردم از منافع آن آگاه شدند، اکثریت قریب به اتفاق مردم، امروز از کمربند ایمنی استفاده می کنند.

مردم را باید نسبت به اهمیت حفظ و حراست محیط زیست آگاه کرد
این حقوقدان اضافه کرد: محیط زیست ایران نیز همینگونه است و اگر مردم ما به اهمیت حفظ و حراست محیط زیست واقف نباشند متأسفانه روزی خواهد رسید «که نه از تاک نشان بود و نه از تاک نشان». بنابراین همانگونه که مقام معظم رهبری متذکر شده اند علاوه بر نقش مردم «حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است» به همین جهت انتظار است که وکلای دادگستری و حقوقدان ها، سیاسیون و حتی بسیاری از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین منابع طبیعی و محیط بانان دیگر به یاری این کمپین بشتابند و عضو آن شوند.

وی با بیان اینکه قطعاً دست یاری این افراد را می فشاریم، افزود: تاکنون بیش از 100 نفر از حقوقدان ها و وکلای دادگستری در این کمپین ثبت نام کرده اند و اگر فهرست اسامی مشاهده شود نام بسیاری از وکلای نامدار جلب توجه می کند.

شبیری در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره خواسته های کمپین «اصلاح قوانین در حمایت از محیط بانان و جنگل بانان ایران» گفت: جامعه باید با مشکلات حوزه محیط زیست کشورمان آشنا شود. مسئولان و از جمله هیئت محترم وزیران، نمایندگان محترم مجلس و قوه محترم قضائیه باید نسبت به مشکلات امروز محیط زیست کشور حساس باشند و با تصویب قوانین و لوایحی در خصوص حمایت از محیط بانان، در جهت رفع مشکلات موجود اقدام عاجل و فوری صورت دهند.

قوانین حمایتی مؤثر و سازنده ای برای محیط بانان وجود ندارد

امروز سینه محیط بانی کشورمان به راحتی مقابل گلوله سوداگران قرار می گیرد
بانی پویش «اصلاح قوانین در حمایت از محیط بانان و جنگل بانان ایران» تصریح کرد: امروز محیط بانان و جنگل بانان مظلوم در خط مقدم مبارزه با سوداگران و نابود کنندگان طبیعت وحش ایران هستند. هر اتفاقی که برای محیط زیست رخ می دهد ابتدا محیط بانان در مقابل آن ایستادگی می کنند. اکنون قوانین حمایتی مؤثر و سازنده ای برای محیط بانان وجود ندارد. امروز سینه محیط بانی کشورمان به راحتی مقابل گلوله سوداگران قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه امروز باید از نظر قوانین، تجهیزات و معیشت و آموزش مهارتهای لازم محیط بانان را حمایت کرد و این امر نیازمند فراهم نمودن بستر و بودجه مناسب است، تأکید کرد: امروز چرا نباید محیط بانان در گذشته و یا آسیب دیده کشورمان شهید و یا جانباز و ایثارگر شناخته شوند؟ مگر غیر از آن است که محیط بانان کشورمان در حفاظت از محیط زیست کشورمان جانشان را در طبق اخلاص می گذارند؟ آیا حفاظت از محیط زیست ارزشی کمتر از حفظ تمامیت ارضی کشوردارد؟ و در نهایت با نابودی محیط زیست و زیستگاه های گیاهی و جانوری از ایرانِ چهار فصل به جز بیابان و یا برجهای سر به فلک کشیده با انواع آلودگی های زیست محیطی چیزی باقی خواهد ماند؟

خواسته های پویش به شکل بیانیه ای در حضور مقامات مسؤول منتشر می شود

این حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری افزود: بنابراین چرا باید تفاوتی بین سربازان وطن قایل شد. آنچه مسلم است محیط بانان نیز به عنوان سربازان محیط زیست رنجور وطن در حال جنگیدن و مبارزه هستند؛ لهذا خواسته های این پویش، مدون شده و در تلاش هستیم تا آن را به شکل بیانیه ای در حضور مقامات مسؤول قرائت و منتشر کنیم.

وی ادامه داد: اگر قادر باشیم این بیانیه را در اختیار سخنگوی هیئت دولت، هیئت وزیران، نمایندگان مجلس، کمیسیون محیط زیست مجلس یا هیئت رئیسه مجلس گذاشته و آن را مطرح کنیم، گامی بسیار مهم در جهت حمایت از عزیزان محیط بان برداشته خواهد شد، چرا که این پویش نمایانگر حساسیت جامعه نسبت به تخریبی است که در حال وقوع است و قطعاً حساسیت این عزیزان را نیز برانگیخته می کند.

شبیری با تأکید بر اینکه پویش حمایت از محیط بانان و جنگلبانان کشور توقع نا به جایی از مسؤولان محترم ندارد، اضافه کرد: این کمپین می اندیشد که سازمان حفاظت محیط زیست برای اینکه فشار مضاعفی را در جهت انجام وظایف خود تحمل نکند، ابتدا باید یک برنامه کوتاه مدت و سپس برنامه بلندمدتی را برای حفظ محیط زیست کشورمان و حمایت از محیط بانان تعریف کند.

محیط بانان وطن هنوز حق و حقوق خود را به طور کامل دریافت نمی کنند
معیشت محیط بانان و جنگل بانان باید تأمین شود

این حامی محیط زیست کشورمان در تشریح برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه کوتاه مدت محیط زیستی می تواند آن باشد که حداقل قادر باشد حمایت های معیشتی از محیط بانان و جنگل بانان به عمل آورد.

وی اظهار داشت: اکنون بسیاری از محیط بانان کشورمان همچنان با حداقل حقوق و مزایا به صورت پیمانی مشغول فعالیت هستند و هنوز حق و حقوق خود را به طور کامل دریافت نمی کنند.

مسؤول پویش «اصلاح قوانین در حمایت از محیط بانان و جنگل بانان ایران» در ادامه خاطرنشان کرد: چندی پیش مصاحبه ای با آقای دکتر محمدباقر نوبخت، سخنگوی محترم هیئت دولت از طریق خبرگزاری تسنیم منتشر شد مبنی بر اینکه تمامی محیط بانان و جنگل بانان، بر حسب قانون و مصوبه هیأت محترم دولت 35 درصد افزایش حقوق بابت سختی کار دریافت نموده اند، در صورتی که در ذیل مصاحبه ایشان که منتشر شد تمامی محیط بانانی که سخنان ایشان را شنیده و یا خوانده بودند اقدام به اعتراض کردند و اعلام کردند که چنین مبلغی دریافت ننموده اند و قانون در این خصوص به نقل از همان خبرگزاری به نحو تبعیض آمیزی به درستی اجرا نشد. بنا بر این در این مهم، معیشت محیط بانان و جنگل بانان باید تأمین شود.

برای جذب نیرو به بدنه محیط زیست کشورمان قطعاً باید ایجاد جذابیت کرد
وی با اشاره به سختی های شغل محیط بانی گفت: شغل محیط بانی و جنگل بانی جزو فعالیت های سخت و طاقت فرسا و به تازگی کشنده شده است، پس برای جذب نیرو به بدنه محیط زیست کشورمان قطعاً باید ایجاد جذابیت کرد.

شبیری افزود: براساس اخبار دریافتی، به عنوان نمونه در محوطه وسیعی در یکی از مناطق حفاظت شده در زرند کرمان فقط دو محیط بان حضور دارند. در صورتی که ظرف چند سال گذشته 600 رأس قوچ و کل وجود داشته اند، و امروز اگر جستجو صورت گیرد به ندرت می توان تعداد اندکی را یافت، در صورتی که چرا باید چنین اتفاقی روی دهد؟

این حقوقدان و وکیل دادگستری با اشاره به برنامه بلندمدت سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در مرحله بعدی که تدوین برنامه بلندمدت سازمان حفاظت محیط زیست است، سازمان حفاظت از محیط زیست کشور باید برنامه مدون و قابل اجرایی داشته باشد.

وی اضافه کرد: در این خصوص می توان طی برنامه های ادواری پنج ساله با الگوبرداری از کشورهایی که در زمینه حفاظت از محیط زیست پیشرو و موفق بودند استفاده کرد یا می توان از طریق مطالعه تطبیقی قوانین سایر کشورهایی که در زمینه حفاظت از محیط زیست موفق عمل کرده اند اقدام به تدوین قوانین و برنامه های بلند مدت نمود.

مؤسس پویش «اصلاح قوانین در حمایت از محیط بانان و جنگل بانان ایران» یکی از موضوعاتی که می تواند یاری رسان مسئولان محیط زیست کشور و همچنین محیط بانان در جهت حفاظت از طبیعت باشد، را هوشمند سازی محیط زیست کشورمان دانست، و تأکید کرد: با استفاده از دوربین های مداربسته و همچنین با بهره گیری از هواپیماهای بدون سرنشین می توان تمامی فضای محیط زیستی کشور را پوشش داد تا حداقل نیروهای محیط زیستی کشورمان به صورت تک به پنج با آدم کش ها روبرو نشوند.

اعضای هیئت مؤسس کمپین پیگیر انجام اقدامات لازم برای حمایت از محیط بانان هستند
اما تاکنون یبش از 8000 نفر حمایت خود را از پویش «اصلاح قوانین در حمایت از محیط بانان و جنگل بانان ایران» اعلام کرده اند؛ حال، گام دوم این کمپین پس از یارگیری در راستای تحقق اهدافش چه خواهد بود؟ شبیری، بانی و مؤسس کمپین حمایت از محیط بانان کشورمان در همین رابطه گفت: این کمپین قصد دارد تا حد امکان از ورود به مسایل سیاسی و حاشیه سازی ها دوری کند. این کمپین فقط برای این تشکیل شد تا مظلومیت محیط بانان کشورمان را به گوش مسئولان برساند و در راه حمایت از محیط بانان و جنگل بانان و بیان مشکلات و ارائه پیشنهادات و خواسته های بر حق این عزیزان گام بردارد.

لزوم تصویب فوری قوانین حمایتی از محیط بانان
وی تأکید کرد: امروز با استقبال بی نظیر مردمی که از اقدام کمپین صورت گرفته است توقع آن وجود دارد تا نمایندگان مجلس، هیئت رئیسه مجلس و هیئت دولت، وقت بگذارند و به درخواست ها توجه کنند و صمیمانه اعلام کنند که چه مجموعه اقداماتی برای حمایت از محیط بانان قرار است در آینده اتفاق افتد تا این کمپین به عنوان یک پویش مردمی با حداقل 8000 نفر انسان حامی محیط زیست، به اعضای خود و سایر هموطنان اعلام کند که منتظر چگونه اقدامات حمایتی از محیط بانان از سوی دولت و مجلس باشند، چراکه اعضای هیئت مؤسس کمپین پیگیر انجام اقدامات لازم برای حمایت از محیط بانان هستند و تقاضای ما این است که تغییرات و تصویب قوانین با قید فوریت و کمترین زمان ممکن به انجام رسد.

این حقوقدان و وکیل دادگستری افزود: این کمپین نیز در این زمینه پیش قدم است و وظیفه و رسالت خود می داند تا هر خبر جدیدی را در حوزه فعالیت های حمایتی از محیط بانان کشورمان باشد منتشر کند، ضمن اینکه ما پیگیر خواسته های اعضای خود هستیم و در حقیقت این توقع وجود دارد که به این خواسته جامه عمل پوشانده شود.

عبدالحمید شبیری در پایان تأکید کرد: اگر خواسته های کمپین محقق شوند این کمپین دیگر توقعی از مسئولان نخواهد داشت و به عنوان یک امر به معروف، فعالیت خود را منحصر به فرهنگ سازی در حفظ و حراست از محیط زیست خواهد کرد.
منبع/انتخاب خبر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: